به گزارش اکوایران، نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده از جلسه چهارشنبه در مورد اسرائیل که عملکرد دولت بایدن را در مورد ایران، کمک‌های نظامی، تخلیه آمریکایی‌ها و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد، خارج شدند.

به نوشته آکسیوس، این موضوع از این بابت مهم است که نشانه اولیه شکاف در وحدت نسبی دو حزب پس از حمله حماس به اسرائیل در ابتدای هفته است.

به گفته سه عضوی که در جلسه توجیهی طبقه‌بندی شده حضور داشتند، گزارشگران وزارت دفاع و امور خارجه و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا به اعضای مجلس گفتند که هیچ مدرکی دال بر دخالت مستقیم ایران در طراحی حمله ندارند.

به گفته دو تن از اعضای حاضر در این جلسه، آن‌ها تایید کرده‌اند که ایران از حماس حمایت در طولانی مدت کرده و پس از حمله از آن حمایت کرده است. اما، تأییدیه‌ای برای مشارکت مستقیم در این حمله در دست ندارند.

 مقامات همچنین گفتند که پیوند کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین با هم در یک بسته هزینه‌های اضطراری در دست بررسی است.

اما نمایندگان جمهوری‌خواه مدعی‌اند که دیدگاه اعلام شده دولت بایدن در مورد نقش ایران «غیرقابل درک» و «باور نکردنی» است. هم‌چنین از نظر قانونگذاران جمهوری‌خواه، مخالف پیوند این دو بسته کمکی به یکدیگر هستند.

نماینده نیکول مالیوتاکیس گفت که مقامات را تحت فشار قرار داده است تا پروازهای چارتر یا نظامی برای تخلیه آمریکایی‌هایی که هنوز در اسرائیل هستند ارائه دهند، اما پاسخ‌های «بسیار مبهم» در مورد تلاش‌های دولت برای تخلیه دریافت کرد. سخنگوی دولت بایدن به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

به گفته دو عضو حاضر در جلسه، نماینده دریک ون اوردن در حین پرسش و پاسخ برخاست و به تندی دولت را مورد سرزنش قرار داد.

استیو کوهن، یکی از نمایندگان گفت: «او دیوانه شد و آنها را علت هر مشکلی که تا به حال در آمریکا و سیاست خارجی داشته‌ایم عنوان کرد.» دفتر ون اوردن به درخواستی برای اظهار نظر پاسخ نداد.

علیرغم مخالفت برخی جمهوری‌خواهان، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت بسته‌بندی کمک‌های اسرائیل و اوکراین به همراه بودجه بالقوه برای تایوان و امنیت مرزی همچنان روی میز است. مک کال به خبرنگاران گفت: «ما در حال بررسی گزینه‌های مختلفی هستیم که هر چهار مورد را شامل می‌شود.»