به گزارش اکوایران، دولت بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که پروازهایی را برای خروج اتباع خود از اسرائیل سازماندهی خواهد کرد و به خانواده های دیپلمات‌های خود دستور داد در پی جنگ با حماس این کشور را ترک کنند.

به گفته رویترز، انتظار می‌رود اولین پرواز روز پنجشنبه تل آویو را ترک کند و برنامه ریزی‌های بیشتری در روزهای آینده با توجه به وضعیت امنیتی انجام شود.

وزارت خارجه بریتانیا گفت: «اتباع آسیب‌پذیر بریتانیا در اولویت قرار خواهند گرفت. ما مستقیماً با افرادی که واجد شرایط پرواز هستند تماس خواهیم گرفت و اتباع بریتانیایی نباید به فرودگاه بروند مگر اینکه با آنها تماس گرفته شود.»

اسرائیل متعهد شده است که حماس را که بر نوار غزه حکمرانی می‌کند، به تلافی مرگبارترین حمله به یهودیان از زمان هولوکاست، زمانی که صدها مرد مسلح روز شنبه از حصار دیوار سرازیر شدند و در شهرهای اسرائیل دست به حمله مسلحانه زدند، نابود کند.

وزارت خارجه گفت که پروازهای بازگشت به کشور برای اتباع بریتانیایی و دوتابعیتی آزاد خواهد بود. وابستگان آنها نیز در صورت سفر با یک تبعه بریتانیایی که معمولاً در بریتانیا مقیم است واجد شرایط خواهند بود.

این پروازها تجاری خواهد بود و قیمت بلیط آن 300 پوند (369.12 دلار) است. این دفتر خارجی از بیان اینکه کدام شرکت هواپیمایی این پرواز را انجام خواهد داد، خودداری کرد.

پیش از این، دولت بریتانیا به خانواده‌های دیپلمات‌های خود در اسرائیل به‌عنوان «اقدام احتیاطی» دستور خروج را صادر کرد، اما گفت که به ارائه خدمات کنسولی خود ادامه می‌دهد.

بریتانیا از به شهروندان خود توصیه کرده است از هرگونه سفر غیرضروری به اسرائیل خودداری کنند، و وزارت خارجه نیز گفته است که تصمیم خود را در مورد وابستگان دیپلمات‌ها «مطابق با این توصیه» گرفته است.

یک هواپیمای بریتیش ایرویز روز چهارشنبه کمی قبل از فرود در تل آویو مجبور به دور زدن شد. سخنگوی اداره فرودگاه‌های اسرائیل گفت در زمان انحراف راکت‌ها در اطراف تل‌آویو در حال پرواز بودند.

بریتیش ایرویز و ویرجین آتلانتیک از آن زمان به تعلیق پروازهای بین بریتانیا و اسرائیل به دلیل نگرانی‌های امنیتی پیوستند.

هم‌چنین دفتر داونینگ استریت روز پنجشنبه اعلام کرد، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا دو کشتی و هواپیمای تجسسی نیروی دریایی سلطنتی را برای حمایت از اسرائیل و تقویت ثبات منطقه ای در شرق مدیترانه مستقر می کند.

به گفته داونینگ استریت بسته نظامی که شامل هواپیماهای جاسوسی پی‌8، سایر تجهیزات نظارتی، دو کشتی کمکی، سه هلیکوپتر مرلین و یک شرکت از تفنگداران دریایی سلطنتی است، در منطقه آماده به کار خواهد بود تا «حمایت عملی از اسرائیل و ارائه بازدارندگی و اطمینان». به عمل آورد.

سوناک در بیانیه ای گفت: «ما باید صریح باشیم تا مطمئن شویم انواع صحنه های وحشتناکی که در این هفته دیده ایم تکرار نخواهند شد. در کنار متحدانمان، استقرار ارتش جهانی ما از تلاش ها برای تضمین ثبات منطقه و جلوگیری از تشدید بیشتر حمایت خواهد کرد.»

سوناک گفت که تیم های نظامی و دیپلماتیک بریتانیا از شرکای بین المللی برای برقراری مجدد امنیت و اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه به منطقه حمایت خواهند کرد.

تیم های نظامی بریتانیا در اسرائیل، قبرس و در سراسر منطقه نیز برای حمایت از برنامه ریزی اضطراری تقویت خواهند شد.

داونینگ استریت گفت، سوناک همچنین با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر گفت و گو کرد تا "تصویر وسیع منطقه ای را درک کند و بر اهمیت حمایت از غیرنظامیان برای خروج از غزه تاکید کند."

او همچنین قرار است روز جمعه در گردهمایی دفاعی نیروهای اعزامی مشترک در سوئد با رهبران شمال اروپا درباره اسرائیل صحبت کند.

داونینگ استریت گفت که انتظار می رود رهبران در مورد نیاز به ثبات در خاورمیانه گفتگو کنند و در عین حال بر حمایت از دفاع اوکراین در برابر روسیه تمرکز کنند.