به گزارش اکوایران، داوود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در جلسه علنی امروز (شنبه - 22 مهر) مجلس شورای اسلامی و در زمان بررسی‌بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به اعطای مجوز به بخش خصوصی برای صادرات برق گفت: در حال حاضر صادرات برق به صورت انحصاری از سوی دولت به کشور‌های منطقه انجام می‌شود که اگر بخش خصوصی وارد این حوزه شود، قیمت‌ها شکسته خواهد شد، در حالی که ما درحال حاضر به بالاترین قیمت این صادرات را انجام می‌دهیم و سالانه یک میلیارد دلار درآمد ارزی در این بخش داریم.

بنا به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، از سوی دیگر مطالبات بخش خصوصی انباشته شده و لازم است که با درآمد‌های خود این موضوع برطرف شود.

منظور ادامه داد: لذا نباید صادرات برق را که انحصاری است، رقابتی کرده و به درآمد ارزی خود آسیب بزنیم که باعث می‌شود تامین برق فدای مشارکت بخش خصوصی در صادرات شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب این جزء با اشاره به بخشی از متن آن گفت: دولت باید تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه حداقل امکان صادرات ۱۲ درصد از تولید برق نیروگاه‌ها را با همکاری بخش خصوصی فراهم کند که اگر این اقدام صورت نگیرد، مشمول جریمه خواهد شد، لذا این نکته قابل توجه است که ممکن است دولت به تکلیف خود در این حوزه عمل کرده باشد، اما بخش خصوصی قسمت مربوط به خود را اجرا نکرده باشد، لذا در این صورت دولت نباید مشمول جریمه شود.

نمایندگان در این جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، به منظور تسهیل و رفع موانع و رشد تولید؛ با جزء ۴ بند (ذ) ماده ۴۸ این لایحه با ۱۳۴ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس جزء ۴ بند (ذ) ماده ۴۸ این لایحه؛ وزارت نیرو مکلف است در چهارچوب ماده (۱۷) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق به گونه‌ای اقدام کند که تا پایان سال اول برنامه، امکان صادرات برق به میزان حداقل دوازده درصد (%۱۲) از تولید برق نیروگاه‌های جدیدالاحداث بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی با تامین زیرساخت مورد نیاز (با پرداخت هزینه توسط بخش خصوصی) فراهم شود و این مقدار سالانه چهار واحد درصد (%۴) افزایش پیدا کند.