به گزارش اکوایران، به گفته منابع آگاه، نیروهای اطلاعاتی ایالات متحده حداقل دو ارزیابی مبتنی بر اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل تهیه کرد و به دولت بایدن در مورد افزایش خطر درگیری فلسطین و اسرائیل در هفته‌های پیش از حمله زلزله‌ مانند شنبه به جنوب اسرائیل هشدار داد.

به نوشته سی‌ان‌ان، یک به آپدیت از 28 سپتامبر، بر اساس جریان‌های اطلاعاتی متعدد، هشدار داد که حماس آماده تشدید حملات موشکی در سراسر مرز است.

سپس، در 6 اکتبر، یک روز قبل از حمله، مقامات آمریکایی گزارش‌هایی از اسرائیل منتشر کردند که حاکی از فعالیت غیرعادی حماس بود - نشانه‌هایی که اکنون واضح است؛ حمله قریب‌الوقوع بود.

منابع می گویند که هیچ یک از ارزیابی‌های آمریکایی هیچ جزئیات تاکتیکی یا نشانه‌ای از گستره و مقیاس عملیاتی که حماس در 7 اکتبر انجام داد، ارائه نکرد. مشخص نیست که آیا هر یک از این ارزیابی‌های ایالات‌متحده با اسرائیل در میان گذاشته شده است یا خیر.

یکی از منابع آگاه به اطلاعات گفت: «مشکل این است که هیچ یک از اینها جدید نیست. این چیزی است که از نظر تاریخی بین حماس و اسرائیل معمول بوده است. فکر می‌کنم اتفاقی که افتاد این بود که همه این گزارش‌ها را دیدند و گفتند: «بله البته. اما ما می‌دانیم که این اتفاق چگونه خواهد بود.»

اما این ارزیابی‌ها در میان موجی از هشدارهای سطح بالا بود که از سوی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و متحدان خاورمیانه‌ای آن در سال گذشته به دولت بایدن داده شد و این پرسش‌ها را در مورد اینکه آیا ایالات متحده و اسرائیل به ‌درستی با این خطر هماهنگ کرده‌اند یا خیر، ایجاد کرد.

یک مقام ارشد یکی از کشورهای عربی در منطقه گفت که کشورشان بارها به مقامات آمریکایی و اسرائیلی ابراز نگرانی کرده است که خشم فلسطینی‌ها به سطح خطرناکی رسیده است. این مقام گفت: «اما آنها هرگز هر بار که به آنها هشدار دادیم گوش نکردند.»

یک دیپلمات خاورمیانه در واشنگتن دی‌سی نیز به سی‌ان‌ان گفت که دولت آنها بارها به کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در مورد انباشته شدن تسلیحات حماس و خشم در میان فلسطینی‌ها هشدار داده است.این دیپلمات گفت: «تسلیحاتی که در غزه وجود دارد فراتر از تصور هر کسی است. تسلیحاتی که در کرانه باختری از طریق حماس وجود دارد نیز در حال تبدیل شدن به یک مشکل واقعی است و کنترل حماس بر کرانه باختری یک مسئله واقعی است.»

در ماه فوریه، بیل برنز، مدیر سیا، به حضار در جورج تاون گفت که «در مورد چشم‌انداز شکنندگی بیشتر و درگیری حتی بیشتر بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها کاملا نگران است.»

با این حال، این هشدارهای راهبردی هیچ کمکی به مقامات آمریکایی‌ یا اسرائیلی‌ در پیش‌بینی رویدادهای 7 اکتبر نکرد. زمانی که بیش از 1000 نفر از نیروهای حماس در عملیاتی که بیش از هزاران اسرائیلی را کشت، از مرز به اسرائیل سرازیر شدند.

یکی از منابع آگاه توضیح داد که برای اکثر مقامات آمریکایی و اسرائیلی که اطلاعات جاسوسی را ردیابی می کردند، انتظار این بود که احتمالاً دور دیگری از خشونت‌های کوچک از سوی حماس رخ دهد، شاید شلیک موشکی که گنبد آهنین اسرائیل رهگیری کند.لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت: «اگر می‌دانستیم که یک حمله قریب الوقوع علیه یک متحد ایالات متحده وجود دارد، به وضوح به آن متحد اطلاع می‌دادیم.»

مقامات ارشد دولت بایدن و همچنین مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق همچنان می‌گویند که آنها همچنان بر بحران موجود متمرکز هستند و اصرار دارند که برای بررسی این که چگونه برنامه‌ریزی برای چنین حمله گسترده‌ای نادیده گرفته شد، خیلی زود است.

یکی دیگر از منابع آشنا با اطلاعات، دیدگاه ایالات متحده را خلاصه کرد: «اسرائیل چنین چیزی را ندید، نه ما. ما تا حدی به شین بت، ارتش اسرائیل، موساد و دیگران اعتماد داریم.»

نیویورک تایمز همچنین از وجود برخی از گزارش‌ها و عدم اطلاع آنها به جو بایدن خبر داد.

یکی از مقامات دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفت: «هیچ اطلاعاتی درباره حمله از قبل وجود نداشت.»

بر اساس گفتگو با ده‌ها تن از مقامات اطلاعاتی، نظامی و کنگره فعلی و سابق، این دیدگاه در بین مقامات و قانونگذاران ایالات متحده مشترک است که شکست اسرائیل در پیش‌بینی انفجار خشم در حال جوشش از غزه در درجه اول به دلیل کمبود تخیل است.

حماس احتمالاً برنامه‌ریزی عملیات را از طریق اقدامات ضد جاسوسی قدیمی مانند برگزاری جلسات برنامه‌ریزی حضوری و دور ماندن از ارتباطات دیجیتالی که سیگنال‌های اسرائیلی‌ها می‌توانند ردیابی کنند، پنهان کرده است.

اما مقامات آمریکایی همچنین بر این باورند که اسرائیل در مقابل تهدیدی که حماس ایجاد می‌کرد از مغرور شده بود و شاخص‌های کلیدی را که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای عملیاتی در مقیاس بزرگ بود، تشخیص نداد.

به عنوان مثال، مقامات اسرائیلی تمرینات آموزشی معمول حماس را به عنوان نشانه‌ای از اینکه این گروه در حال آماده‌سازی یک حمله قریب الوقوع است، تشخیص ندادند. تحقیقات سی‌ان‌ان نشان داد که شبه‌نظامیان برای حمله در حداقل شش مکان در سراسر غزه آموزش دیده‌اند، از جمله در یک مکان در کمتر از یک مایلی از مرز اسرائیل.

یک منبع آگاه به ایالات متحده گفت: «شاخص‌های متعددی از تغییر موضع عموماً توسط حماس و سپس چرخش در لفاظی‌های عمومی و موضع بیشتر به سمت خشونت و حملات به طور کلی وجود داشت».

به طور کلی، موضع عمومی دولت بایدن در پیش از حمله نیز نشان دهنده احساس نگرانی شدید در مورد احتمال خشونت نیست.

در ارزیابی سالانه بخش اطلاعاتی از تهدیدات جهانی که در فوریه منتشر شد، اشاره‌ای به حماس نشده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در جشنواره آتلانتیک در 29 سپتامبر با اشاره به تنش‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها گفت: «چالش‌ها همچنان پابرجا هستند. اما مدت زمانی که امروز باید برای بحران و درگیری در خاورمیانه صرف کنم در مقایسه با هر یک از پیشینیانم که به یازده سپتامبر بازمی‌گردد، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

حماس از وارد شدن به دو درگیری مرزی کوچکتر در سال گذشته بین یک گروه شبه نظامی دیگر فلسطینی و اسرائیل خودداری کرده بود. اسرائیل بر این باور بود که سیاستش در ارائه مجوز کار به ساکنین غزه و اجازه ورود پول قطری‌ها به این کشور باعث شده به حماس چیزی برای از دست دادن داده و این گروه را به سکوت واداشته است.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، شش روز قبل از حمله به یک شبکه رادیویی اسرائیلی گفت: «حماس بسیار بسیار خویشتن‌دار است و پیامدهای سرپیچی بیشتر را درک می‌کند».

یک مقام سابق اطلاعاتی و منبع دیگری که با اطلاعات فعلی آشنا است، گفت: «همچنین ممکن است عملیات حماس موفقیت‌آمیزتر از آن چیزی باشد که این گروه پیش‌بینی می‌کرد.»

نفر دوم گفت: «من فکر می‌کنم که ممکن است حماس بسیار فراتر از انتظارات خود ظاهر شده باشد. آنها فکر می‌کردند که ما این حمله را انجام خواهیم داد و ده ها نفر کشته خواهند شد، اما هرگز فکر نمی کردند که این حمله به سطحی که انجام شد اتفاق بیفتد.»