به گزارش اکوایران، گروه حماس اعلام کرد اطلاعیه‌ای در مورد باز شدن احتمالی گذرگاه مرزی رفح دریافت نکرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این گروه فلسطینی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس هنوز تاییدیه‌ای از مصر درباره باز شدن احتمالی گذرگاه مرزی رفح دریافت نکرده است.  این بیانیه می‌افزاید: «تا این لحظه، ما هیچ تماس یا تأییدیه‌ای از سوی مقامات مصری در مورد قصد بازگشایی گذرگاه رفح دریافت نکرده‌ایم.»

سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌های دولتی گفت: «تمام اطلاعاتی که در این زمینه منتشر می‌شود به رسانه‌های اسرائیلی نسبت داده می‌شود.»

یک هشدار امنیتی از سفارت ایالات متحده در بیت‌المقدس به نقل از گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر بازگشایی گذرگاه رفح در ساعت 9 صبح به وقت محلی (2 بامداد به وقت شرقی) در 16 اکتبر اشاره کرد.در بیانیه این سفارت آمده است: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که وضعیت در گذرگاه رفح روان و غیرقابل پیش‌بینی باقی بماند و مشخص نیست که آیا یا برای چه مدت مسافران اجازه عبور از گذرگاه را خواهند داشت یا خیر».

مشخص نیست که آیا مرز در زمان مورد نظر باز شد یا خیر. سی‌ان‌ان با مقامات فلسطینی در گذرگاه مرزی تماس گرفته است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، گفت: «هواپیمای تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت روز شنبه به نزدیکی رفح رسید و ما با شرکای خود در حال کار هستیم تا در صورت امکان امروز آنها را به غزه منتقل کنیم. بسیاری از غیرنظامیان نیاز جدی دارند.»

گذرگاه رفح بین غزه و مصر تنها گذرگاه باقیمانده برای تدارکات است، اما این گذرگاه طی هفته گذشته بسته شده است و نه غزه‌‌ای‌ها و نه اتباع خارجی قادر به عبور نیستند. تنها تدارکات بشردوستانه حیاتی برای مردم غزه در سمت مصری از مرز انباشته شده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز با استناد به بیانیه دفتر نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گزارش داد: «در حال حاضر هیچ آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه در غزه در ازای خروج خارجی‌ها وجود ندارد».

این تکذیبیه مدت کوتاهی پس از آن صورت می‌گیرد که دو منبع امنیتی در مصر به رویترز گفتند که یک آتش‌بس در جنوب غزه برنامه ریزی شده است تا اجازه عبور اتباع خارجی از طریق گذرگاه رفح به مصر را بدهد.

بر اساس برخی گزارش‌ها وزرای حزب لیکود مخالف آتش‌بس موقت برای اجازه کمک به غزه هستند.

چندین وزیر لیکود به شدت با آتش‌بس موقت گزارش شده با میانجیگری ایالات متحده برای اجازه دادن کمک به نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح با مصر مخالفت می‌کنند.

اسراییل کاتز وزیر انرژی می‌گوید که او به شدت با گشایش محاصره و ورود کالاها به غزه به دلایل بشردوستانه مخالف است. او گفت: «تعهد ما به خانواده‌های کسانی که کشته شده‌اند و اسرای ربوده‌شده است، نه نیروهای حماس و کسانی که به آنها کمک کردند.»