به گزارش اکوایران، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود پیرامون تحولات اخیر فلسطین تلفنی گفت‌وگو کردند.

اردوغان در این مکالمه گفت که پایان دادن به مناقشات در اسرع وقت برای صلح منطقه و جهان مهم است. وی افزود: «ترکیه تلاش‌های شدیدی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام می‌دهد، طرفین باید از اقداماتی که باعث افزایش تنش می‌شود، خودداری کنند.» اردوغان تصریح کرد: «گام‌های مثبت متقابل در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین می‌تواند راه‌حلی دائمی به همراه داشته باشد.»

تعامل با انگلیس

در پی آن، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در تماسی تلفنی به ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گفت که کشورهای غربی باید از برداشتن «گام های تحریک آمیز» در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین خودداری کنند.

اردوغان همچنین به سوناک گفت که قدرت‌های غربی باید وعده‌های عمل نشده خود به فلسطین را به یاد بیاورند و آنچه که لازم است را انجام دهند. این دو همچنین درباره حل «بحران انسانی شدید» در غزه گفتگو کردند.

گفتگوی پوتین با طرف‌های درگیر

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کرملین گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه به طور جداگانه با رهبران اسرائیل، ایران، سوریه و مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت می‌کند.

پوتین تاکنون با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و بشار اسد رئیس جمهور سوریه تلفنی گفتگو کرده است. وی در ادامه قصد دارد با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عباس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت و گو کند.