به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ادعا کرد که جهان نباید در ایران مانند کره شمالی که بازرسان آژانس را اخراج و به سمت گریز هسته‌ای حرکت کرد، شکست بخورد.

به نوشته رویترز، از زمانی که پیونگ یانگ بازرسان آژانس را در سال ۲۰۰۹ اخراج کرد، این سازمان به تأسیسات اتمی کره شمالی دسترسی نداشته و اکنون مجبور است که پیشرفت‌های هسته‌ای آن را از راه دور و از طریق تصاویر ماهواره‌ای نظارت کند. در مقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی منظم به تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران را دارد. اما از زمانی که توافق سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های بزرگ جهانی طی ۵ سال گذشته فرسوده شد، تجهیزات نظارتی که تحت این توافق نصب شده بودند، برداشته شده و آژانس دیگر نمی‌تواند بازرسی‌های فوری را در سایت‌های اعلام‌نشده انجام دهد.

گروسی در کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چشم و گوش و حضور جامعه بین‌المللی در ایران است و به شدت نگران برنامه هسته‌ای این کشور است. ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم و در مورد آنچه که در حال رخ‌دادن است و آنچه که می‌تواند در ایران اتفاق بیفتد کاری کنیم و از تبدیل‌شدن به شکستی از سوی جامعه بین‌المللی در جهت جلوگیری از کشوری که دارای توانایی گریز هسته‌ای است، جلوگیری کنیم».

او افزود: «ما شاهد شکست چنین شکستی در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) بودیم».

ایران با تأکید بر صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای خود، دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در بن بست‌های مختلف با ایران از جمله شناسایی منشأ ذرات اورانیوم یافت‌شده در دو سایت اعلام‌نشده، نصب مجدد تجهیزات نظارتی و اخراج اخیر برخی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران، گرفتار شده است.