به گزارش اکوایران، سفر پرمخاطره جو بایدن به خاورمیانه برای جلوگیری از یک جنگ همه جانبه، سوالاتی جدی در مورد سطح و ماهیت تعاملات پیشین رئیس جمهور در منطقه ایجاد می‌کند.

به نوشته گاردین، درست همانطور که اسرائیل در مورد حمله 7 اکتبر حماس دچار یک شکست اطلاعاتی کامل شد، دیپلمات‌ها نیز متهم به یک شکست جمعی هستند. در مرکز این شکست، تلاش دیپلماسی غرب برای این است که موضوع فلسطین را به بهترین حالت مدیریت کنند، نه این که آن را حل کنند.

در حالی که جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «جهان به طرز فجیعی در خاورمیانه شکست خورده است»، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، مجبور شد اتهامات مبنی بر شکست دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه را انکار کند.

چیزی که می‌توان در دفاع از دیپلمات‌ها گفت این است که دستان آن‌ها زمانی بسته شد که مسلط شدن شاخه نظامی حماس در غزه با انتخاب راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل دنبال شد. عامل مهم دیگر، تمرکز دونالد ترامپ بر رشوه دادن به کشورهای عربی برای برقراری روابط با اسرائیل و در عین حال نادیده گرفتن بحران سیاسی بود، که تنها فلسطینیان را بیشتر به حاشیه برد و در عین حال اشغالگران آن‌ها را جسورتر کرد.