به گزارش اکوایران، چندین مقام آمریکایی گفتند که ایالات متحده در روزهای اخیر به طور مخفیانه موشک‌های دوربرد ATACMS را در اختیار اوکراین قرار داده که به نیروهای این کشور اجازه می‌دهد تا اهداف جدید روسیه که قبلاً دور از دسترس بودند را هدف قرار دهند.

به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی در روز سه‌شنبه اشاره کردند که اوکراین قبلاً از ATACMS که برخی از نمونه‌های آن حداکثر برد تقریباً ۱۸۶ مایلی دارند، برای حمله به فرودگاه‌های بردیانسک و لوهانسک روسیه در شرق اوکراین استفاده کرده است. ارتش اوکراین در توییتی نوشت که در این حمله چندین هلیکوپتر روسی، یک انبار مهمات و یک پرتابگر پدافند هوایی منهدم شد؛ اما مشخص نکرد که آیا از ATACMS استفاده شده یا خیر.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود تحویل ATACMS را تأیید و از اجرای توافق با ایالات متحده ابراز قدردانی کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد که «ایالات متحده اخیراً نوعی ATACMS را به اوکراین تحویل داده که می‌تواند تا ۱۶۵ کیلومتر برد داشته باشد».

یک مقام آمریکایی گفت که نسخه موشک‌هایی که در اختیار اوکراین قرار گرفته به جای کلاهک‌های یک‌پارچه، مهمات خوشه‌ای حمل می‌کند. همچنین آن‌ها از انبارهایی که پنتاگون در صورت ورود مستقیم آمریکا به جنگ از آن‌ها استفاده می‌کند، تهیه نشده است، بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد که انتقال آن‌ها مانع از آمادگی نظامی آمریکا‌ شود.

در حالی که به نظر می‌رسید ضدحمله اوکراین کندتر از حد انتظار پیش می‌رود، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا برای اولین‌بار در اواسط ژوئن از شورای امنیت ملی درخواست کرد تا با پنتاگون همکاری کرده تا یادداشتی در مورد گزینه‌های ATACMS ارائه کند که اثرات بالقوه بر آمادگی نظامی ایالات متحده را ارزیابی کند.

یک مقام گفت که ایالات متحده تصمیم گرفت آن‌ها را بی‌سروصدا بفرستد زیرا می‌خواستند روس‌ها را غافلگیر کنند. این مقام گفت روس‌ها از برد موشک‌ها آگاه هستند و ایالات متحده نگران بود که نیروهای مسکو تجهیزات و تسلیحات خود را از قبل از برد این موشک‌ها خارج کنند.