به گزارش اکوایران، اردن یکی از کشورهای نسبتا کوچک عربی است که موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد و می‌تواند در رابطه فلسطین و اسرائیل، نقشی پررنگ ایفا کند.

کشور اردن از منابع طبیعی اندکی برخوردار است. طبق گزارش یونیسف، این کشور به لحاظ کمبود منابع آبی، رتبه دوم را در جهان دارد. با این حال، براساس توافقی با اسرائیل، توانسته آب مورد نیاز خود را تا حد زیادی تامین کند. با این حال، توافق با اسرائیل، امری پیچیده بوده است.

اردن و اسرائیل سال‌ها با یکدیگر درگیر جنگ بوده‌اند. سرانجام در سال ۱۹۹۴ دو طرف توافق صلحی را امضا می‌کنند. کمی بعد در کاخ سفید هم توافقی برای عدم تعرض به امضا می‌رسانند و به این ترتیب در مسیر صلح قرار می‌گیرند.

طی سال‌های اخیر، براساس همین توافق، اردن توانسته به یکی از متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. اردنی‌ها از طریق دوستی با آمریکا، پروژه‌های اقتصادی بلندپروازانه خود را پیش برده‌اند. در مقابل، هر بار تنشی میان اسرائیل و فلسطین رخ داده، اردنی‌ها تلاش کرده‌اند از طریق میانجی‌گری و همچنین پذیرش تعدادی از پناهجویان فلسطینی، غائله را ختم کنند.

در جنگ اخیر حماس و اسرائیل، اردن تلاش کرد دوباره شرایطی برای گفت‌وگو فراهم آورد. در حالی‌که قرار بود محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خاک اردن با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند، ناگهان خبر آمد که حمله‌ای به بیمارستان الاهلی در غزه صورت گرفته و تعداد زیادی از فلسطینی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. عباس در واکنش به این بحران، خاک اردن را ترک کرد. اردن هم اعلام کرد ماجرای گفت‌وگو میان طرفین دست‌کم فعلا، لغو شده است.

همان شبی که به بیمارستان حمله صورت گرفته بود، تعدادی از اردنی‌ها در امان، پایتخت اردن به سفارت اسرائیل رفتند و آن‌جا را به آتش کشیدند.

در حال حاضر اردن در وضعیتی قرار گرفته که نمی‌خواهد به پناهندگان فلسطینی راه دهد و از آن‌ها خواسته در خاک خود بمانند تا بتوانند دولت مستقل خودشان را تشکیل دهند اما در عین‌حال وضعیت به قدری بحرانی شده که کنترل آن دشوار شده است. در این ویدیو اهمیت اردن مورد بررسی قرار گرفته است.