به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد که این گونه با اطمینان بگوید که اسرائیلی‌ها پشت انفجار بیمارستان در شهر غزه نبوده‌اند، ادعا کرد که به «داده‌هایی که وزارت دفاع به من نشان داده است» استناد می‌کند.

این اظهارات پس از آن بود که بایدن در اوایل روز چهارشنبه، زمانی که با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد، مدعی شد: «به نظر می‌رسد که این کار توسط تیم مقابل انجام شده است.»

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، قبل از اینکه بایدن به اسرائیل برود، دولت او هنوز درباره منشا انفجار در بیمارستان به نتیجه نرسیده بود و بایدن به تیم امنیت ملی خود دستور داده بود که به ارزیابی اطلاعات دریافتی ادامه دهند.

اعلامیه کاخ سفید

در همین شرایط، کاخ سفید ادعا می‌کند که اطلاعات آمریکا بر اساس تصاویر هوایی و ارتباطات رهگیری (شنود) شده نشان می‌دهد که اسرائیل در حمله به بیمارستان الاهلی غزه که صدها کشته برجای گذاشت، مقصر نیست.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در رسانه‌های اجتماعی مدعی شد: «در حالی که ما به جمع‌آوری اطلاعات ادامه می‌دهیم، ارزیابی فعلی ما – بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر بالای سر، رهگیری‌ها و اطلاعات منبع باز – این است که اسرائیل مسئول انفجار دیروز در بیمارستان غزه نیست.»

این بیانیه پس از آن منتشر شد که بایدن در گفتگو با خبرنگاران در اسرائیل ادعا کرد: «بر اساس اطلاعاتی که تا به امروز دیده‌ایم، به نظر می‌رسد که [حمله] در نتیجه یک شلیک اشتباه موشک توسط یک گروه مسلح در غزه است».

جهاد اسلامی فلسطین که اسرائیل آن را متهم به این ماجرا کرده، اکیدا مسئولیت خود را رد کرده است. این گروه اعلام کرد: «دشمن صهیونیستی به سختی تلاش می‌کند تا از طریق دروغ‌پردازی معمول [خود]، از مسئولیت قتل‌عام وحشیانه خود با بمباران بیمارستان عرب الاهلی در غزه فرار کند... بنابراین ما تأیید می‌کنیم که اتهامات مطرح‌شده از سوی دشمن دروغین و بی اساس است.»