به گزارش اکوایران، دفتر سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی وارد شمال سینا شده است که سازمان ملل بر تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از مرز مصر به غزه تمرکز دارد.

به گفته سی‌ان‌ان، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت: «نزدیک به دو هفته است که غزه بدون محموله سوخت، غذا، آب و دارو به سر می‌برد. سازمان ملل تمام تلاش خود را برای عملیاتی پایدار برای رساندن کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم غزه متمرکز کرده است.»

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز روز جمعه گفت هرگونه تشدید فعالیت‌های نظامی در نوار غزه برای مردم این منطقه «فاجعه بار» خواهد بود.

فیلیپو گراندی به خبرنگاران گفت: «من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که تشدید بیشتر یا حتی ادامه فعالیت‌های نظامی فقط برای مردم غزه فاجعه‌بار خواهد بود».

گراندی ضمن تاکید بر اینکه آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، هیچ مأموریت رسمی در اراضی فلسطین یا اسرائیل ندارد، گفت که او در «نگرانی و اضطراب شدیدی که توسط بسیاری از همکاران من از جمله دبیر کل سازمان ملل در مورد مناقشه ابراز شده است» شریک است.

او همچنین حملات حماس در اسرائیل در 7 اکتبر را «وحشتناک» خواند و گفت که عواقب گسترش درگیری به لبنان و جاهای دیگر «غیر قابل محاسبه» خواهد بود.

راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز به تازگی این اظهارات را در مورد وضعیت فلسطین و اسرائیل بیان کرده است:

«با توجه به کشته شدن بیش از 3700 نفر در غزه و 1000 نفر دیگر در زیر آوار و همچنین 1300 کشته در اسرائیل و آواره شدن یک میلیون فلسطینی دیگر که نیمی از آنها کودک هستند ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم اجازه عبور سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه برای همه غیرنظامیان نیازمند، در هر کجا که هستند را بدهند.

در عین حال، ما همچنان نگران ادامه حملات سنگین نیروهای اسرائیلی در سراسر غزه، از جمله در جنوب هستیم. به نظر می‌رسد حملات، همراه با شرایط بسیار دشوار زندگی در جنوب، علیرغم ادامه بمباران شدید در شمال، برخی را وادار به بازگشت به آنجا کرده است. ما همچنین نگران ادامه شلیک بی‌رویه راکت‌ها از غزه به سمت اسرائیل هستیم.»

شمدسانی بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شد و گفت که کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از وخامت وضعیت حقوق بشر در کرانه باختری اشغالی «به شدت نگران» است.

«از 7 اکتبر، دفتر ما گزارش‌هایی دریافت کرده است مبنی بر اینکه 69 فلسطینی از جمله حداقل 15 کودک و یک زن توسط نیروهای امنیتی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی کشته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که روز گذشته 14 فلسطینی کشته شدند که بیشتر آنها در حمله پهپادی کشته شدند. خشونت شهرک‌نشینان نیز افزایش یافته است. شش فلسطینی توسط شهرک نشینان مسلح کشته شده‌اند و تعدادی از فلسطینی‌ها مجبور به ترک سرزمین خود شده‌اند. همچنین افزایش دستگیری خودسرانه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اسرائیلی‌های عرب در اسرائیل، از جمله فعالان فلسطینی و کارگران فلسطینی که قبلاً در اسرائیل کار می‌کردند، با گزارش هایی مبنی بر بدرفتاری و فقدان هرگونه روند قانونی، افزایش یافته است. این باید متوقف شود.»