به گزارش اکوایران، تلاش جیم جردن برای ریاست کنگره آمریکا در روز جمعه در حالی پایان یافت که جمهوری‌خواهان حمایتشان از او را پس از سومین رأی‌گیری ناموفق کنار گذاشتند.

به نوشته رویترز، مجلس نمایندگان حداقل تا هفته آینده قادر به پاسخگویی به درخواست جو بایدن برای بسته ۱۰۶ میلیارد دلاری امنیت ملی شامل کمک نظامی به اوکراین و اسرائیل یا اقدامی برای جلوگیری از تعطیلی جزئی دولت در ۱۸ نوامبر نخواهد بود.

حمایت از نامزدی جردن در طول هفته کمرنگ شد. او ۱۹۴ رأی در دور سوم رای‌گیری به دست آورد که در مقایسه با ۲۰۰ رأیی که در روز سه‌شنبه به دست آورده بود، بسیار کمتر از اکثریتی بود که برای ریاست مجلس نیاز داشت. در واقع، جوردن در رکوردی عجیب کمترین رأی یک کاندیدای ریاست مجلس در 100 سال اخیر را کسب کرد و علی رغم اینکه حزب جمهوری‌خواه اکثریت این مجلس را در اختیار دارد، نامزد دموکرات‌ها باز هم آراء بیشتری را به خود اختصاص داد

جمهوری‌خواهان سپس در یک نشست غیرعلنی، با ۱۱۲ رأی موافق در برابر ۸۶ رأی به لغو نامزدی جردن دادند. اکنون مشخص نیست که جمهوری‌خواهان به سراغ چه کسی بروند.

کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در ۳ اکتبر توسط جناح کوچکی از جمهوریخواهان از سمت ریاست مجلس برکنار شد، گفت: «ما باید دوباره گزینه‌ها را بررسی کنیم».

مک‌کارتی بعداً تام ایمر، سومین نماینده جمهوری‌خواه ارشد مجلس نمایندگان را تأیید کرد. حداقل چهار قانونگذار دیگر گفته‌اند که برای این سمت نامزد خواهند شد و احتمالاً تعداد بیشتری نیز در راه است. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را با اکثریت محدود ۲۲۱ نفری کنترل کرده و تنها توانایی از دست‌دادن تعداد کمی از آرای مورد نیاز برای انتخاب رئیس بعدی را دارند.

گذشته از مک‌کارتی و جردن، جمهوری‌خواهان همچنین نامزدی استیو اسکالیس، دومین نماینده جمهوری‌خواه ارشد کنگره را رد کرده‌اند که هفته گذشته نامزدی را به دست آورد اما پس از اینکه نتوانست حمایت خود را تثبیت کند، از ادامه رقابت کناره‌گیری کرد.

جمهوری خواهان قبلاً یک گزینه پشتیبان را در نظر گرفته و رد کرده‌اند که به مجلس نمایندگان اجازه می‌دهد تا مسائل مبرم، مانند بسته کمکی بایدن یا بسته کمک مالی به دولت ایالات متحده که در ۱۷ نوامبر منقضی می‌شود را تمدید کند.

این طرح به پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوری‌خواه که به طور موقت صندلی رئیس مجلس را پر می‌کند، اختیارات بیشتری می‌دهد. دموکرات‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید گفته‌اند که با این ایده موافق هستند، اما جمهوری‌خواهان در روز پنجشنبه تصمیم گرفته‌اند آن را دنبال نکنند.