به گزارش اکوایران، پس از به‌دست‌نیاوردن آرای کافی در دومین رأی‌گیری تصدی پست ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، جیم جردن، محافظه‌کار معروف آمریکایی به دنبال وقت بیشتر برای تقویت حامیان خود از بین هم‌حزبی‌هایش است.

به نوشته رویترز، جیم جردن که مورد تأیید دونالد ترامپ قرار دارد، برای دومین روز متوالی در کسب ۲۱۷ رای لازم برای پرکردن صندلی خالی رئیس مجلس شکست خورد؛ چرا که ۲۲ جمهوری‌خواه و تمام ۲۱۲ دموکرات به او رأی منفی دادند. جردن گفت که دست کم تا روز پنج‌شنبه، دیگر تلاشی نخواهد کرد. او به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم فردا رأی‌گیری خواهد شد».

این سومین روز متوالی رأی‌گیری برای انتخاب رئیس کنگره بود. کوین مک‌کارتی، رئیس برکنارشده مجلس آمریکا پس از چهار روز و ۱۵ دور رأی‌گیری توانست از سد مخالفان بگذرد.

در حال حاضر، مجلس نمایندگان آمریکا شانزدهمین روز خود را بدون رهبر می‌گذراند که باعث شده کنگره نتواند به جنگ‌های خاورمیانه و اوکراین پرداخته یا برای جلوگیری از تعطیلی جزئی دولت که در صورت عدم اقدام کنگره، یک ماه آینده آغاز می‌شود، کاری کند.

مجموع آرای جردن در آخرین رأی‌گیری کمتر از تعدادی بود که او روز سه‌شنبه به دست آورد که حتی کمتر از آرایی است که مک‌کارتی در هر یک از دورهای رأی‌گیری کسب کرده بود.

جمهوری‌خواهانی که مجلس را با اکثریت حداقلی ۲۲۱ نفری کنترل می‌کنند، از زمانی که جناح کوچکی از آن‌ها مک‌کارتی را در ۳ اکتبر برکنار کردند، نتوانسته‌اند در پشت یک نامزد متحد شوند. استیو ووماک، نماینده جمهوری‌خواهی که علیه جردن رای داد، گفت: «بدیهی است که کاری که بسیاری از مردم ما می‌خواهند را ما نمی‌توانیم انجام دهیم. ما دوست داریم یک رئیس انتخاب کنیم اما حتی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم».

سایر جمهوری‌خواهان گفتند که زمان آن رسیده که گزینه دیگری را در نظر بگیریم که به پاتریک مک‌هنری که به طور موقت صندلی ریاست مجلس را در اختیار دارد، قدرت بیشتری ببخشد. مایک لاولر، یکی دیگر از جمهوری‌خواهان: «بعید می‌دانم که نتیجه تغییر کند. ما باید به پاتریک مک‌هنری قدرت بیشتری دهیم تا به عنوان رییس موقت خدمت کرده تا بتوانیم کار مردم آمریکا را راه بیاندازیم».

این ایده توسط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و همچنین دو رئیس سابق مجلس، یعنی نیوت گینگریچ و جان بِینر نیز مطرح شد. این کار همچنین می‌تواند زمان بیشتری به جردن بدهد حمایت کافی برای پیروزی را جلب کند.

دموکرات‌ها که حمایت آن‌ها احتمالاً حیاتی خواهد بود، آشکارا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند جردن که به ادعای آن‌ها نیروی محرکه تعطیلی‌های متعدد دولت است، از صحنه خارج شود. حکیم جفریس، رهبر دموکرات‌های کنگره گفت: «ترجیح ما بازگشایی مجلس نمایندگان به شیوه‌ای دوحزبی است تا بتوانیم به شیوه‌ای روشنگرانه حکومت کرده و رو به جلو حرکت کنیم».

مخالفان جمهوری‌خواه

حامیان جردن می‌گویند که او یک مدافع مؤثر برای پیشبرد اولویت‌های جریان محافظه‌کار در واشنگتن خواهد بود، جایی که دموکرات‌ها کاخ سفید و سنا را در کنترل دارند. تام کول، نماینده جمهوری‌خواه گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ کس در اینجا در مورد مواضع جیم جردن شکی داشته باشد. او فریب نمی‌دهد، پنهان‌کاری نمی‌شود و مستقیما حرفش را می‌زند».

اما سایر جمهوری‌خواهان به دلایل مختلفی از جمله مواضع او در مورد مالیات، هزینه‌ها و کمک‌های بلایای طبیعی و تاکتیک‌های سفت‌وسخت حامیانش، علیه او رأی داده‌اند. کی گرنجر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته تخصیص بودجه پس از دو بار رأی‌دادن علیه جردن، در شبکه‌های اجتماعی گفت: «ارعاب و تهدید موضع من را تغییر نمی‌دهد».

اگر جردن حمایت کافی را به دست نیاورد، جایگزین‌های جدیدی به غیر از مک‌هنری نیز ممکن است ظاهر شوند. جمهوری‌خواهانی که مخالف جردن بودند به ۱۰ نامزد مختلف دیگر از جمله بینر و دو نفر دیگر که دیگر در کنگره حضور ندارند، رأی دادند.