به گزارش اکوایران، جیم جردن، جمهوری‌خواه جناح راست، روز سه‌شنبه پس از عقب ماندن در اولین رای‌گیری، به دنبال زمان بیشتری برای حمایت از پیشنهاد خود برای ریاست مجلس نمایندگان ایالات‌متحده بود و این پرسش‌هایی را در مورد چشم‌انداز او برای پیروزی در این سمت ایجاد کرده است.

به گفته رویترز، جردن با نداشتن 217 رای لازم برای ادعای کرسی ریاست‌مجلس، اقدامات بعدی را تا روز چهارشنبه به تعویق انداخت

دموکرات‌ها از جنگ داخلی طولانی‌مدت جمهوری‌خواهان استفاده کردند تا نامزدی سازش‌کار را مطرح کنند که از حمایت هر دو حزب برخوردار باشد. حکیم جفریس دموکرات گفت: «فقط دو راه وجود دارد؛ یا به زانو زدن در مقابل تندروترین اعضای کنفرانس خود که علاقه‌ای به حکومت ندارند ادامه دهید، یا می‌توانید با دموکرات‌ها برای انجام کار مردم آمریکا شریک شوید.»

رای‌گیری ناموفق روز سه‌شنبه به این معنی بود که مجلس نمایندگان همچنان بدون رهبر باقی می‌ماند، همانطور که از زمانی که تعدادی از جمهوری خواهان تندرو برکناری مک‌کارتی را مهندسی کردند، چنین بوده است.

این امر باعث شده است که کنگره نتواند به جنگ‌های خاورمیانه و اوکراین واکنش نشان دهد و تنها یک ماه مانده تا دولت ایالات‌متحده با یک ضرب‌الاجل دیگر برای تعطیلی جزئی دیگر مواجه شود.

مشخص نیست که آیا جردن، متحد نزدیک دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، حمایت بیشتری خواهد داشت یا مخالفت با او در دومین رای گیری روز چهارشنبه افزایش خواهد داشت. جردن در دور اول 200 رای به دست آورد.

جردن به خبرنگاران گفت که پس از چند ساعت مذاکره پشت درهای بسته با جمهوری‌خواهان در حال «پیشرفت» است. او گفت: «ما باید یک سخنران داشته باشیم و این نمی‌تواند با دموکرات ها معامله شود.»

مک کارتی به دلیل دستیابی به توافقی با دموکرات‌ها در اواخر ماه گذشته، برای جلوگیری از چهارمین تعطیلی جزئی دولت ایالات‌متحده در یک دهه از قدرت برکنار شد و دوره کنونی ناکارآمدی کنگره آغاز شد.

اگر جردن پیروز شود، محافظه‌کاری که سال‌ها با رهبران حزب خود مبارزه کرده است، می‌تواند در نهایت به یکی از قدرتمندترین مشاغل در واشنگتن دست پیدا کند و او را در ردیف دوم برای ریاست‌جمهوری پس از معاون رئیس‌جمهور قرار دهد.

چندین جمهوری‌خواه از شهر نیویورک گفتند که به جردن رای منفی دادند زیرا او با مزایای در نظر گرفته شده برای بازماندگان حملات 11 سپتامبر 2001 و همچنین سیاست‌های مالیاتی و کمک‌های فجایع که به رای دهندگان آنها کمک می‌کرد مخالف بود.

ماریو دیاز بالارت که به اسکالیس رای داد گفت: «من تحت فشار قرار نخواهم گرفت و مرعوب نخواهم شد.»

کن باک، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا گفت که نگران این است که جردن هنوز قبول نکرده که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات شکست خورد.

تحقیقات کنگره نشان می‌دهد که جردن یک «بازیگر مهم» در تلاش برای براندازی شکست ترامپ در انتخابات بود.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را با اختلاف 221 بر 212 کنترل می‌کنند که به آنها فرصت کمی برای اشتباه در رای‌گیریهای تفرقه‌انگیز مانند این می‌دهد.

اگر جردن حمایت لازم را به دست نیاورد، رقبای جدید جمهوری‌خواه ممکن است ظهور کنند. نامزدهای بالقوه عبارتند از تام ایمر، جمهوری خواه شماره 3 مجلس نمایندگان، و پاتریک مک هنری که به طور موقت صندلی ریاست مجلس را پر کرده است.

جفریس، رهبر دموکرات‌ها، گفت: «مکالمه‌های غیررسمی» با جمهوری‌خواهان درباره اعطای اختیارات بیشتر به مک‌هنری برای اطمینان از اینکه مجلس می‌تواند مسائل مهمی مانند کمک به اسرائیل و اوکراین و بودجه دولت ایالات متحده را انجام دهد، صورت گرفته است.

دموکرات‌ها جردن را افراطی معرفی کرده‌اند که از ترامپ دستور می‌گیرد.

پیت آگیلار، نماینده دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان گفت: «ما در مورد کسی صحبت می‌کنیم که تمام دوران حرفه‌ای خود را صرف تلاش برای عقب نگه داشتن کشور ما کرده است.»

جردن از ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان برای کمک به رهبری تحقیقات استیضاح بایدن که دموکرات‌ها آن را بی‌اساس می‌دانند، استفاده کرده است.

او به تأسیس گروه آزادی مجلس نمایندگان کمک کرد که جان بونر، رئیس وقت مجلس، قبل از اینکه اعضای آن گروه او را برای بازنشستگی تحت فشار قرار دهند، آن را «تروریست‌های قانونگذار» نامید. جردن معمار تعطیلی دولت در سال‌های 2013 و 2018 بود.

جردن قبل از ورود به سیاست به عنوان مربی کشتی در دانشگاه ایالتی اوهایو خدمت می‌کرد. دانشجویان سابق در سال 2018 او را متهم کردند که چشمانش را روی سوء‌استفاده جنسی از کشتی‌گیران کالج توسط پزشک تیم کشتی بسته است. او این اتهامات را رد کرد و تحقیقات دانشگاهی هیچ مدرک محکمی مبنی بر اطلاع او از سوء‌استفاده پیدا نکرد.