به گزارش اکوایران، تحت فشار فزاینده جنگ در خاورمیانه و امکان تعطیلی دولت، جمهوری‌خواهانی که مجلس نمایندگان ایالات متحده را کنترل می‌کنند، روز سه شنبه تلاش خواهند کرد تا به انتخاب جانشین برای کوین مک کارتی، رئیس سابق مجلس ، نزدیک شوند.

به نوشته رویترز، قرار است اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در یک جلسه غیرعلنی، صحبت‌های حداقل دو نامزد ریاست کنگره را بشنوند- رهبر اکثریت، استیو اسکالیس و رئیس کمیته قضایی، جیم جردن- و روز بعد اعضای حزب برای انتخاب یک نامزد رای دهند.

جمهوری‌خواهان اکثریت جزئی 221 به 212 نماینده را در اختیار دارند، که این امکان را برای تعداد انگشت شماری از اعضای این حزب فراهم کرد تا هفته گذشته مک کارتی را برکنار کنند و می‌تواند انتخاب سخنگوی جدید را چالش برانگیز کند.

اگرچه مک کارتی اولین رئیس مجلسی بود که در یک رای گیری رسمی برکنار شد، دو جمهوری‌خواه قبلی که رهبری کنگره را برعهده داشتند تحت فشار تندروهای حزب مجبور به کناره‌گیری شدند.

پیش از رای‌گیری در مورد رئیس مجلس، جمهوری‌خواهان ممکن است ابتدا مجبور شوند به تعدادی مسائل مهم دیگری بپردازند، از جمله چگونگی پیشبرد بودجه دولت برای سال مالی که از اول اکتبر آغاز شد و اینکه آیا باید قانونی را که به یک قانون‌گذار اجازه می‌داد برای برکناری رئیس مجلس رای‌گیری برگزار کند را تغییر دهند یا خیر.

به نظر می‌رسد جیم جردن، محافظه‌کار سرشناس تندرو مورد حمایت دونالد ترامپ، در نشست روز سه‌شنبه دست بالاتر را باشد. اما بعید است که او در رای‌گیری میان جمهوری‌خواهان خیلی بهتر از اسکالیس عمل کند، و احتمالاً هیچ کدام از نامزدها نتواند 218 رای لازم را کسب کند.

به نظر می‌رسد اسکالیس از حمایت بسیاری از جمهوری‌خواهان کهنه‌کار و مستقر از جمله رهبران حزب برخوردار باشد، در حالی که جردن مورد حمایت دیگران از جمله پوپولیست‌های ترامپیست باشد.

نماینده مایکل کلود، یکی از حامیان اردن، گفت: «مردم آمریکا به دنبال وضعیت موجود در واشنگتن نیستند.»

نامزدهای دیگری نیز ممکن است ظاهر شوند، از جمله مک کارتی، که همچنان از حمایت تعدادی از جمهوری‌خواهان برخوردار است و روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که اگر جمهوری خواهان مجلس از او بخواهند، دوباره به عنوان رئیس مجلس خدمت خواهد کرد.

تا زمانی که رئیس جدید انتخاب نشود، مجلس نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. این واقعیت پس از اعلام جنگ اسرائیل در روز یکشنبه پس از حمله نادر گروه حماس -که منجر به درخواست تل‌آویو برای کمک نظامی بیشتر از سوی ایالات متحده شد- فشار جدیدی بر جمهوری‌خواهان وارد می‌کند.