به گزارش اکوایران، یک مقام ناتو هشدار داد که با طولانی شدن جنگ اوکراین، ذخایر مهمات غربی رو به ته کشیدن است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، مقامات ناتو و بریتانیا روز سه‌شنبه هشدار دادند که مهمات نظامیان غربی برای ارسال به اوکراین رو به اتمام است و از کشورهای عضو ائتلاف خواستند تا تولید خود را افزایش دهند تا «اوکراین را در نبرد با مهاجمان روسی حفظ کنند».

خبر کمبود مهمات  پس از آن منتشر شد که بودجه خرید تسلیحات برای اوکراین در لایحه‌ای که کنگره ایالات متحده در هفته گذشته برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال تصویب کرد گنجانده نشد.

 عدم اعتماد در مورد آینده کمک‌های ایالات متحده هم‌زمان با برکناری کوین مک کارتی، رئیس‌مجلس نمایندگان ایالات متحده، که از حمایت از اوکراین حمایت می کرد، توسط هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش، تشدید شده است.

این تحولات اخبار نگران‌کننده‌ای برای اوکراین است، زیرا جنگ با روسیه در بیستمین ماه خود قرار دارد و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا مسکو ممکن است احساس کند امکان تحقق وعده‌های غرب ایجاد نشود.

دریاسالار راب بائر از هلند، رئیس کمیته نظامی ناتو و از بلندپایه‌ترین مقامات نظامی ناتو، در مورد ذخایر مهمات غرب در روز سه‌شنبه در مجمع امنیتی ورشو گفت: «ته انبار اکنون قابل مشاهده است. ما سیستم‌های تسلیحاتی را به اوکراین می‌دهیم، که عالی هستند، اما نه از انبارهای انباشته از ذخایر. ما شروع به ارسال مهمات از انبارهای نیمه‌پر یا با ذخایر پایین در اروپا کردیم و این انبارها اکنون رو به ته کشیدن هستند».

در همین حال، تحلیلگران هشدار می دهند که «زرادخانه دموکراسی» -یعنی ایالات متحده- باید اضافه کاری را آغاز کند، در غیر این صورت تلاش جنگی اوکراین ممکن است با مشکل مواجه شود. 

1

توماس واریک، عضو ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک هفته گذشته نوشت: «ایالات متحده و متحدانش طیف وسیعی از مهمات را به اوکراین می فرستند، اما آنها به سرعت مورد نیاز تولید یا تحویل نمی‌شوند». واریک نوشت که از آن جایی که اوکراین شروع ضدحمله تابستانی را به دلیل تاخیر در رسیدن مهمات و تجهیزات بیشتر به خط مقدم به تعویق انداخت، روسیه توانست استحکامات دفاعی ایجاد کند که به طور قابل توجهی پیشرفت اوکراین را کاهش داده است». او نوشت: «نیروهای اوکراین ثابت کرده‌اند که انعطاف‌پذیر و سازگار هستند، اما باید مهمات و سلاح کافی داشته باشند».

اما رویدادهای واشنگتن - و جایگاه اوکراین در میدان نبرد - آینده را در تردید قرار داده است.

مایکل مک‌کورد، معاون وزیر دفاع آمریکا که  برای اوکراین در حال مذاکره بود، روز جمعه در نامه‌ای به رهبری کنگره در انتقاد از لایحه بودجه‌ای که در نهایت کمک‌ها را حذف می‌کند، نوشت: «ناتوانی در تضمین خرید و تحویل به‌موقع می‌تواند عملیات‌های ضروری اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق جدید یا دفاع در برابر حملات احتمالی روسیه در آینده را تضعیف کند».