به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت روسیه می‌تواند هر سرباز انگلیسی را که در اوکراین آموزش می دهد، هدف قرار دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی این کشور روز یک‌شنبه گفت هر سرباز انگلیسی که به نیروهای اوکراینی در اوکراین آموزش دهد، اهداف مشروعی برای نیروهای روسیه خواهد بود، همان‌طور که کارخانه‌های آلمانی تولید موشک‌های تاروس در صورت تامین موشک برای کی‌یف، اهداف مشروعی برای نیروهای روسیه خواهند بود.

مدودف که در حال حاضر در مقام معاون رئیس شورای امنیت روسیه قرار داشته و به طور فزاینده در حال تبدیل به یک چهره جنگ‌طلب و ضدغربی در سیاست روسیه است، گفته که چنین فعالیت‌هایی از سوی غرب «جنگ‌جهانی سوم» را نزدیک‌تر می‌کند».

مدودف در پستی در تلگرام ابتدا خشم خود را متوجه گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا که اخیراً منصوب شده، ابراز کرد که در مصاحبه‌ای گفته که لندن در حال حاضر  می‌خواهد علاوه بر آموزش نیروهای مسلح اوکراین در بریتانیا یا سایر کشورهای غربی، مربیان نظامی را در اوکراین مستقر کند. 

مدودف در تلگرام نوشت: «این مربیان نظامی نه به‌عنوان مزدور بلکه به‌عنوان کارشناسان نظامی بریتانیایی ناتو به عنوان هدفی مشروع به طور بی‌رحمانه نابود خواهند شد».

این در حالی است که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز یک‌شنبه از اظهارات شاپس عقب‌نشینی کرد و گفت هیچ برنامه فوری برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین وجود ندارد. سوناک در آغاز کنفرانس سالانه حزب محافظه کار در منچستر به خبرنگاران گفت: «آن‌چیزی که وزیر دفاع از آن سخن گفت در واقع این بود که ممکن است روزی در آینده ما بخشی از این آموزش‌ها را در اوکراین انجام دهیم. اما این مسئله‌ای در درازمدت است، نه برای اکنون. هیچ سرباز بریتانیایی برای جنگ کنونی اعزام نمی‌شود».

مدودف هم‌چنین کسانی را در آلمان که از برلین می‌خواهند موشک‌های کروز تاروس را که می‌توانند به خاک روسیه حمله کنند، سرزنش کرد. مدودف گفت: «حمله به کارخانه‌های آلمانی [مستقر در اوکراین] که موشک‌های کروز تاروس در آن ساخته می‌شود، نیز طبق قوانین بین‌المللی است».

او با تکرار هشدارهای مشابهی که قبلا داده بود، افزود: «این احمق‌ها فعالانه ما را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهند». او در ماه جولای گفته بود که اقدامات غرب «کاملا دیوانه» به معنای نزدیک شدن جنگ جهانی سوم است.