به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه گفت که حمله 7 اکتبر گروه فلسطینی حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن حدود 1400 نفر شد، با هدف ایجاد اختلال در عادی سازی بالقوه روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی که ریاض به دنبال آن بود، انجام شده است. بایدن گفت عربستان می خواست اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

به نوشته رویترز، پیش از عربستان سعودی، همسایگانش در خلیج فارس، امارات متحده عربی و بحرین در سال 2020 و با وساطت دولت دونالد ترامپ، روابطشان با اسرائیل را عادی‌سازی کردند. اما ریاض از روش این دو کشور  پیروی نکرده و گفت که ابتدا باید به اهداف تشکیل کشور فلسطین پرداخت.

بایدن گفت: «یکی از دلایلی که حماس علیه اسرائیل اقدام کرد... آنها می دانستند که من می‌خواهم با سعودی‌ها گفتگو کنم. حدس بزنید چه اتفاقی در حال افتادن بود. سعودی‌ها می‌خواستند اسرائیل را به رسمیت بشناسند.»

عادی سازی بالقوه روابط با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی اولویت اصلی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در سفر ماه ژوئن خود به ریاض بود، اگرچه او اذعان کرد که نباید به زودی انتظار پیشرفتی داشت.

بلینکن در 8 اکتبر به سی ان ان گفت که «جای تعجبی نخواهد داشت که بخشی از انگیزه (حمله) حماس ممکن است مختل کردن تلاش ها برای نزدیک کردن عربستان سعودی و اسرائیل باشد.»

بایدن در مصاحبه ای به برنامه 60 دقیقه سی‌بی‌اس که یکشنبه گذشته پخش شد، گفت که چشم انداز عادی سازی «هنوز زنده است، زمان می‌برد.»

اسرائیل به حمله 7 اکتبر با حمله هوایی به غزه پاسخ داد و بیش از 4000 نفر را کشت و اعلام کرده است که برای آزادسازی اسرای گرفته شده توسط نیروهای حماس و در عین حال از بین بردن این گروه اقدام خواهد کرد.