به گزارش اکوایران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، رویکردی دوگانه را در قبال بحران غزه در پیش گرفته است. ایستادن محکم در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در انظار عمومی در حالی که تلاش می‌کند او را در خلوت آرام نگه دارد.

به گفته آکسیوس، ایالات‌متحده از اسرائیل حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد وارد عملیات نظامی بزرگ یا طولانی دیگری در خاورمیانه شود. این بزرگترین چالش دولت بایدن در حال حاضر است.

بایدن در سخنرانی 10 اکتبر خود، زمانی که حماس را با داعش مقایسه کرد، لحن واکنش ایالات متحده را تعیین کرد. این سخنرانی در ساعات پربیننده در اسرائیل پخش شد و یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای تلویزیونی در تاریخ اسرائیل بود.

تام نایدز، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل به آکسیوس گفت که این سخنرانی هم در بین رهبران سیاسی اسرائیل و هم در جامعه اسرائیل مورد استقبال قرار گرفت و به بایدن در ابتدای بحران اعتبار بخشید. نایدز گفت: «اگر بایدن را دوست دارید یا از بایدن متنفر هستید، نمی‌توانید تعهد او به اسرائیل را  نادیده بگیرید.»

بایدن از این اعتبار با ظرافت استفاده کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، او و نتانیاهو سابقه پرتنشی دارند، اما در طول تماس‌هایشان - که تقریباً هر روز اتفاق می‌افتد - بایدن از فشار مستقیم بر نخست‌وزیر اسرائیل اجتناب کرده است. در عوض، او سؤالاتی از نتانیاهو پرسیده است، روشی ملایم‌تر برای طرح همان نگرانی‌ها.

حدود 20 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه روز گذشته پس از اینکه بایدن در طول سفرش به اسرائیل با موفقیت با مصر و اسرائیل لابی کرد تا اجازه ارسال کمک را بدهند، وارد غزه شدند.

یکی از اهداف اصلی بایدن جلوگیری از تبدیل درگیری غزه به یک جنگ منطقه‌ای است. فرستادن ناوهای هواپیمابر به منطقه بخشی از این تلاش است، همانطور که پیام‌هایی که ایالات متحده به ایران و حزب‌الله فرستاده است، چه به صورت علنی و چه خصوصی نیز بخشی از همین تلاش است.

مقامات آمریکایی گفتند بایدن همچنین چندین بار از نتانیاهو پرسیده است که چگونه قصد دارد از تشدید تنشی که حزب‌الله را وارد جنگ می‌کند، اجتناب کند.

بایدن گفت که از نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی در مورد گزینه‌های جایگزین برای تهاجم زمینی به غزه و اینکه آیا آنها برنامه‌ای برای پس از برچیدن حماس در غزه دارند یا نه، پرسیده است. آنها به او گفتند که هنوز برنامه‌ای ندارند.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: بایدن از موضع عشق و دوستی به اسرائیلی‌ها می‌گوید: «به آینده درازمدت فکر کنید و اشتباهاتی را که ما بعد از 11 سپتامبر مرتکب شدیم، مرتکب نشوید». او با سفر خود به اسرائیل این استراتژی را به سطح بالاتری رساند.

این دیدار یک نمایش حمایت بی‌سابقه در زمان جنگ بود و به بایدن فرصتی داد تا به طور خصوصی با اسرائیلی‌ها تعامل داشته باشد تا آنها را وادار کند قدم‌های مورد نظر ایالات‌متحده را بردارند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند، بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به اسرائیلی‌ها گفته‌اند که اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به نفع اسرائیل است. آنها گفتند که انجام این کار به حفظ حمایت بین‌المللی از عملیات اسرائیل علیه حماس کمک می‌کند.

اسرائیلی‌ها موافقت کردند. یکی از مقامات ارشد اسرائیل به آکسیوس گفت که پس از حمایت بایدن، چه در گفتار و چه در عمل، آنها نمی‌توانند نه بگویند.

افراد آشنا با این روند می‌گویند: «خود بایدن نیروی محرکه بسیاری از این استراتژی است.»

به گفته یک منبع آگاه با روند نوشتن سخنرانی‌‌ها، بایدن تلاش دستیاران برای کم کردن تندی زبان یا متعادل کردن پیام‌ها را از بین برد و سخنرانی او در 10 اکتبر «تماما متعلق به جو بایدن بود.»

بایدن به خبرنگاران در ایر فورس وان گفت بسیاری از افراد تیم رئیس‌جمهور نمی‌خواستند او به اسرائیل برود، اما او تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.

دو مقام آمریکایی گفتند بایدن همان روشی را که برای میانجیگری آتش بس، در جریان جنگ 11 روزه  مه 2021 غزه استفاده می‌کرد، در پیش گرفته است.

اما این بار اجرای استراتژی عمومی-خصوصی به زمان بیشتری نیاز دارد. مشاوران ارشد بایدن می‌دانند که به این زودی آتش‌بسی برقرار نخواهد شد و آنها برای آن اصرار نمی‌کنند. هدف فوری تأثیرگذاری بر تحرکات اسرائیل در زمین است.

بایدن نمی تواند جنگ را متوقف کند، اما احتمالاً به استفاده از محبوبیت و اعتبار خود در میان اسرائیلی‌ها برای تأثیرگذاری بر مسیر آن ادامه خواهد داد.

نایدز گفت: «دلیلی وجود دارد که پوسترهای جو بایدن در سرتاسر اسرائیل وجود دارد. بایدن در زمانی که صحبت از مردم اسرائیل و جامعه یهودی در ایالات متحده به میان آمد، توانست از موقعیت اخلاقی بالایی برخوردار باشد و هر طور که صلاح بداند از این موقعیت استفاده خواهد کرد.»