به گزارش اکوایران، چند روز پس از دیپلماسی رفت و برگشتی ایالات‌متحده در خاورمیانه، که با سفر تاریخی جو بایدن به اسرائیل در زمان جنگ به اوج خود رسید، چین تلاش‌های دیپلماتیک خود را در منطقه‌ای آغاز کرده است که در آستانه یک درگیری گسترده‌تر است.

به نوشته سی‌ان‌ان، ژای جون، فرستاده ویژه پکن در خاورمیانه، سفری طوفانی را با هدف پیشبرد گفتگوهای صلح بین اسرائیل و حماس آغاز کرده است - اگرچه پکن هنوز از محکوم کردن یا حتی نام بردن از این گروه مبارز فلسطینی در بیانیه‌های خود امتناع می‌ورزد.

ژای به قطر سفر کرده و در نشست صلح در مصر شرکت کرده است و خواستار آتش‌بس، دسترسی بشردوستانه به غزه و حمایت چین از راه حل دو دولتی شده است. مشخص نیست که آیا او به اسرائیل سفر خواهد کرد، زیرا پکن جزئیاتی از این سفر ارائه نکرده است.

اما میانجی‌گری صلح امری مهم است، به‌ویژه برای کشوری که تجربه یا تخصص کمی در میانجی‌گری در چنین درگیری طولانی‌مدت و غیرقابل حلی دارد آن هم در منطقه‌ای عمیقاً چند پاره که فاقد حضور معنادار سیاسی و امنیتی در آن است.

تعداد کمی از کارشناسان آشنا به خاورمیانه انتظار دارند سفر ژای به دستاوردهای ملموسی در برقراری صلح منجر شود. در عوض، آنها آن را فرصتی برای چین می‌دانند تا با داغ شدن رقابت استراتژیک با ایالات متحده، توازن قدرت جهانی را بیشتر به نفع خود تغییر دهد.