به گزارش اکوایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری بعد از برگزاری نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ به تشریح رایزنی‌های انجام شده در این نشست پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به نوشته خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان گفت: معتقدیم مقاومت فلسطین واقعیتی در منطقه است. ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیست، ولی تداوم کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان عرصه را بر نیروهای مقاومت و مردم منطقه تنگ کرده است و نتیجه آن این است که اخباری می‌شنویم از وقایعی در منطقه که علیه جنگ افروزان در منطقه در حال به وقوع پیوستن است.

او‌افزود: مایلم بار دیگر تأکید کنم امروز منطقه به مانند بشکه باروت است و هر لحظه هر اتفاق خارج از کنترلی ممکن است در منطقه رخ دهد. لذا تا دیر نشده به همه طرف‌های دخیل در این آتش افروزی، به طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی را توصیه و هشدار می‌دهیم که کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را فورا متوقف کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز با اطلاعات دقیق اعلام می‌کنم، مدیریت جنگ علیه فلسطین در اختیار نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم امنیتی و سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین‌های اشغالی کاملا فروپاشیده، ولی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با فرماندهی و هدایت نظامیان و دستگاه امنیتی و بخش سیاسی آمریکا تلاش می‌کنند که رژیم اسرائیل فروپاشیده را از این بحران نجات دهند. علاوه بر تماس‌ها و سفر آقای بایدن به تل آویو و سفرهای مکرر مقام‌های نظامی، امنیتی و سیاسی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در سطح بین‌المللی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که قطعنامه‌ای با این محتوا در شورای امنیت صادر بشود. این قطعنامه محل چالش است. با لاوروف که امروز در نشست حضور داشت و حق وتوی قطعنامه را دارد گفت‌وگوی مهمی را در این خصوص داشتیم. با چین هم در این رابطه در حال رایزنی هستیم و همه تلاش‌ها در جریان است برای اینکه قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صادر نشود و آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه به رفتار خود ادامه ندهند.

به گفته امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها مرتبا به همه طرف‌ها پیام می‌دهند. البته به ایران حداقل دو بار پیام داده‌اند این پیام شامل دو محور اساسی است. محور اول اینکه ما مایل به گسترش جنگ نیستیم و محور دوم اینکه از ایران می‌خواهیم خویشتنداری کند حتی در برخی از پیام‌ها تأکید بر این دارند که ایران به خویشتنداری دیگر کشورها و طرف‌ها و کنشگران توصیه کند. این در حالی است که اگر آمریکا که ادعا می‌کند ما به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستیم، اما آمریکا در دو هفته اخیر ثابت کرده با ارسال ده‌ها و هزاران محموله سلاح و حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی در حال تشدید شدت دامنه نبرد در غزه و کرانه و بر روی زنان و کودکان و غیرنظامیان در فلسطین است.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برجام و احیای آن و تاثیر تحولات منطقه بر مذاکرات احیای برجام بیان کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. تحولات منطقه قطعا روی گفت‌وگوها آثاری را دارد. بازگشت همه طرف‌ها به برجام در دستورکار دولت قرار دارد و جزو کارویژه‌های وزارت خارجه است و ابتکارات سلطان عمان به صورت فعال در این رابطه در جریان است. متعهد شده‌ایم در نقطه‌ای اطلاع رسانی را انجام دهیم که نقطه بازگشت همه طرف‌ها به برجام و یا هر تحولی که در چارچوب پیگیری این مسأله رخ می‌دهد، در آن نقطه قرار بگیرد. ابتکار سلطان عمان فعال است و روی میز است.

او همچنین  در پاسخ به سؤالی درباره تبعات حمله احتمالی اسرائیل به نوار غزه گفت: گرچه رژیم صهیونیستی تلاش دارد در خصوص حمله زمینی به غزه و به تعبیر آن تمام کردن وضعیت در غزه با نیروی زمینی مانور زیادی بدهد. در تماس‌هایی که با مقامات منطقه و رهبران مقاومت داشتم، رهبران مقاومت معتقدند در صورت خطای استراتژیک صهیونیست‌ها و ورود این رژیم به جنگ زمینی، غزه به باتلاق قطعی برای ارتش این رژیم تبدیل خواهد شد. این شعار و تحلیل نیست، بلکه تجربه قبلی و ارزیابی امروز مقاومت است. برخی پیام‌هایی که آمریکا به ایران می‌دهد ارزش پاسخ دادن ندارد. ما نه به گروه‌های مقاومت در منطقه دستور می‌دهیم و نه آنها از تصمیماتی که در راستای مصالح خود در کشور خودشان می‌گیرند، منع می‌کنیم . اگر پیامی نیازمند پاسخگویی باشد و در ایران به این جمع بندی برسیم که پاسخ دهیم حتما پاسخ خود را از مجاری دیپلماتیک خواهیم داد.