به گزارش اکوایران، کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت‌وگویی با رانیا عبدالله، ملکه اردن داشته است. امانپور در ابتدای مصاحبه به سخنان اخیر ملک عبدالله، پادشاه اردن در یکی از همایش‌های اخیر سران کشورهای عربی اشاره کرده است. ملک عبدالله در این سخنان، تاکید کرده که معتقد است برای غرب، جان فلسطینی‌ها و جان اعراب به اندازه جان اسرائیلی‌ها اهمیت و ارزش ندارد.

رانیا عبدالله که در سال ۱۹۷۰ از پدر و مادری فلسطینی‌تبار در کویت به دنیا آمده است، طی مصاحبه خود به دفاع از فلسطینی‌ها پرداخته و رفتار غرب را در قبال مردم غزه، مورد نقد قرار داده است.

ملکه اردن بر این باور است که غرب، نگاهی سوگیرانه به جریان اسرائیل و فلسطین دارد. او در بخشی از این گفت‌وگو تاکید می‌کند که مسئله اسرائیل و فلسطین، امر تازه‌ای نیست و ریشه در ماجرای ۷۵ ساله دارد.

به اعتقاد رانیا عبدالله، راهکار حل ماجرای فلسطین و اسرائیل، نظامی نیست و اقدامات نظامی صرفا زخم دیرینه را عمیق‌تر می‌کند. از نگاه او، فلسطینی‌ها حق دارند که دولت و کشوری مستقل داشته باشند و رژیم اسرائیل در حال حاضر سرزمین فلسطینی‌ها را اشغال کرده است.

اردن جزو کشورهایی است که بیشترین تعداد پناهنده‌های فلسطینی در آن زندگی می‌کنند. با این حال، بعد از ماجراهای اخیر، اردنی‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر اجازه ورود پناهنده‌های فلسطینی را به خاک خود نمی‌دهند. آن‌ها معتقدند که فلسطینی‌ها باید کشور مستقل خودشان را داشته باشند و با جابه‌جایی، فقط فرصت داشتن کشوری مستقل را از دست می‌دهند.

در این ویدیو، بخشی از مصاحبه امانپور با ملکه اردن را ببینید.