به گزارش اکوایران، دستیاران جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ادعا کردند که حملات آمریکا به دو انبار مهمات نظامی در سوریه در روز جمعه با دقت طراحی شده بود تا دو پیام متمایز به تهران ارسال کند.

به نوشته دیوید سنگر و جولیان بارنز در نیویورک‌تایمز، اولین پیام این بود که اگر حملات نیروهای نزدیک به ایران به نیروهای آمریکایی تشدید شود، ایالات متحده را به نوعی رویارویی نظامی آشکار با جمهوری اسلامی ایران وادار می‌کند -رویارویی‌ای که هر دو کشور از زمان انقلاب اسلامی در سال 1357 از آن اجتناب کرده‌اند. دوم این بود که اگر حملات متوقف شود، هر دو طرف می‌توانند بی سروصدا عقب‌نشینی کنند و آزادانه خصومت‌های ملایمی را که در سال‌های اخیر مشخصه روابط بوده، از سر بگیرند.

به نوشته این نویسندگان، این آخرین قمار ایالات متحده برای مواجهه با و تنظیم روابط با ایران است که تعداد کمی از آنها در گذشته موثر بوده است. اکنون، با پس‌زمینه یک جنگ جدید در خاورمیانه، جو بایدن تلاش می‌کند که  نشان دهد بهترین گزینه دوری از دخالت در جنگ است. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که هدف اصلی «بازدارندگی و جلوگیری از حملات آینده» است. کربی همچنین ادعا کرد که آمریکا نمی‌خواهد تنش‌ها را تشدید کند: «هیچ‌کس به دنبال درگیری با ایران نیست.»

ادعا شده حملات آمریکا به یک انبار تسلیحات و یک انبار مهمات، که توسط جت‌های F-16 نیروی هوایی انجام شد، در واکنش به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه بود.

لوید جی آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این حملات دقیق پاسخی به یک سری حملات مداوم و عمدتاً ناموفق علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه توسط [به ادعای او] گروه‌های نزدیک به ایران است.» او به سرعت اضافه کرد که اگر حملات این چنینی متوقف شود، ایالات متحده «هیچ قصد و تمایلی برای درگیر شدن در خصومت‌های بیشتر» ندارد.

با این همه، در اواخر روز جمعه، یک هواپیمای بدون سرنشین به سمت نیروهای آمریکایی در غرب عراق حمله کرد، اما هیچ آسیبی در زمین مشاهده نشد، که نشان می‌دهد درگیری‌های نسبتاً سطح پایین ممکن است ادامه یابد.

11

به ادعای مقامات آمریکایی، جو بایدن این حملات را پس از ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این که مقامات ایران می‌خواهند از جنگ گسترده‌تر با اسرائیل یا با ایالات متحده اجتناب کند، تأیید کرد. اما، به ادعای آن‌ها، طرف مقابل می‌خواهد کاری انجام دهند تا ایالات متحده را تحت فشار بگذارد تا اسرائیل را مهار و قدرت تهران را به آمریکایی‌ها یادآوری کند.

مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که پاسخ ایالات متحده برای نشان دادن موازنه قدرت بود، نه تشدید اوضاع و نه بهانه‌ای برای فشار تندروها در ایران برای حمایت از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر.

با این حال، مشخص نیست که آیا چنین پیام‌های دقیق تنظیم شده همانطور که در نظر گرفته شده دریافت می‌شوند یا خیر. و در واقع تلاش‌های گذشته طرف آمریکایی بی‌نتیجه مانده است.

باراک اوباما در سال 2015 به توافق هسته ای با ایران دست یافت، به این امید که زمانی که ایران دوباره وارد اقتصاد جهانی شد، دوران جدیدی از همکاری متوسط ​​بین دو کشور آغاز شود. اتفاقی که هرگز نیفتاد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا [به شکلی ساده‌لوحانه] ادعا کردخروج از این توافق باعث می‌شود که ایران برای یک توافق جدید التماس کند، چرا که تحریم‌ها این کشور را در هم شکسته می‌شکند. این اتفاق که البته نیفتاد.

بازرسان بین‌المللی هسته‌ای گفتند، زمانی که آقای بایدن روی کار آمد، تلاش کرد توافق هسته‌ای را که عمدتاً فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرده بود، بازگرداند. پس از 18 ماه مذاکره، توافق نهایی روی میز به نظر می‌رسید، اما در نهایت این توافق از هم پاشید.

به همین ترتیب، بسیاری از حدود 1500 تحریم اقتصادی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف توقف حمایت از متحدین منطقه‌ای -از جمله حماس و حزب‌الله- صورت گرفت. اما هر دو رئیس جمهور دموکرات و جمهوری خواه دریافته‌اند که این استراتژی  جواب نداده است. اخیرا، ایران روزانه حدود 1.5 میلیون بشکه نفت می‌فروشد که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است و اکثریت قریب به اتفاق آن محموله‌ها به چین می‌رود. این فروش‌ها وضعیت مالی ایران را نسبت به مدتی قبل در شرایط بهتری قرار داده است.

علاوه بر فروش نفت به چین، مقامات ایرانی این روزها چیز دیگری هم دارند، رابطه نزدیک‌تر با روسیه. هشت سال پیش، زمانی که توافق هسته ای در اتریش و سوئیس در حال مذاکره بود، مقامات روسیه و چین با ایالات متحده و اروپا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند. اکنون آن صف‌بندی سیاسی شکسته شده است. در چنین وضعیتی، رسانه‌های ایران گزارش دادند، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه برای رایزنی با مقامات روسی به مسکو سفر کرده است. بر اساس گزارش های ایران،  باقری کنی با موسی ابومرزوق، مقام ارشد سیاسی حماس دیدار کرد. باقری کنی گفته: «اولویت ایران آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه و رفع محاصره است.» او گفت: «ما این اهداف را در سطوح مختلف بین‌المللی با جدیت دنبال خواهیم کرد.»

12

به نظر می‌رسد ایران متعهد به ارائه حمایت دیپلماتیک کامل از حماس است. اما از نظر نظامی، استراتژی ماجرا بسیار متنوع و پیچیده است و تحرکات خود و متحدین را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که جنگ گسترده‌تری را آغاز نکنند، اما همچنان منابع را از تلاش اسرائیل در غزه منحرف کردند. به همین ترتیب، مقامات آمریکایی ارزیابی می‌کنند که مقامات ایرانی معتقدند اگر ایالات متحده تجهیزاتی را برای محافظت از نیروهای خود به عراق و سوریه منتقل کند، باعث کاهش حمایت از اقدامات اسرائیل در غزه می‌شود.

به گفته مقامات آمریکایی، تهران مدت‌هاست از حماس با تدارکات و آموزش حمایت می‌کند. اما ایالات متحده و نزدیکترین متحدان اروپایی‌اش هیچ مدرکی مبنی بر اطلاع ایران از حملات 7 اکتبر، کمک به برنامه‌ریزی آنها یا کمک به آموزش نیروهای حماس جمع‌آوری نکرده‌اند. دولت ایالات متحده ارزیابی می‌کند که رهبران ارشد ایران، از جمله فرمانده سپاه قدس، از این حملات شگفت زده شدند.