به گزارش اکوایران، در حالی که اسرائیل برای تهاجم زمینی به نوار غزه آماده می‌شود، به بمباران این منطقه ادامه میدهد. اسرائیل ادعا می‌کند هدفش نابودی گروه فلسطینی حماس است.

به گفته رویترز، در همین حال روسیه هشدار داده است که درگیری بین اسرائیل و حماس ممکن است فراتر از خاورمیانه گسترش یابد.

در حالی که قدرت‌های جهانی هنوز نتوانسته‌اند بر سر توقف درگیری‌ها در جنگ برای رساندن کمک به توافق برسند، در غزه محاصره شده با افزایش تلفات غیرنظامیان، ساکنان کشته‌شدگان را در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌کنند.

در نشانه‌ای از گسترش حملات اسرائیل به غزه که در آخر هفته آغاز شد، ارتش گفت که نیروهای زمینی روز پنجشنبه قبل از عقب‌نشینی، به چندین هدف در منطقه تحت کنترل حماس حمله کردند. حمله‌ای که رادیو ارتش آن را بزرگترین تهاجم جنگ فعلی توصیف کرد.

واکنش آمریکا و روسیه به ادامه جنگ غزه

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، در سخنانی در روز چهارشنبه گفت که آینده باید دربردارنده کشورهای اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر باشد. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشنگتن با آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، گفت: «اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به یک اندازه سزاوار زندگی در کنار هم در امنیت، عزت و صلح هستند». بایدن گفت که او معتقد است یکی از دلایلی که حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرد، جلوگیری از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز هشدار داد که این درگیری می‌تواند فراتر از خاورمیانه گسترش یابد و گفت که این اشتباه است که زنان، کودکان و افراد بی‌گناه در غزه به خاطر جنایات دیگران مجازات می‌شوند.

بر اساس متن کاخ کرملین، پوتین در دیدار با رهبران مذهبی روسیه گفت: «وظیفه امروز ما، وظیفه اصلی ما، توقف خونریزی و خشونت است. در غیر این صورت، افزایش بیشتر بحران با عواقب جدی، بسیار خطرناک و ویران‌کننده همراه خواهد بود. و نه تنها برای منطقه خاورمیانه بلکه ممکن است به دور از مرزهای خاورمیانه نیز گسترش یابد.»

وال استریت ژورنال با انعکاس نگرانی از گسترش جنگ غزه، گزارش داد که اسرائیل موافقت کرده است تا حمله به غزه را تا زمانی که سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا، در اوایل هفته جاری برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر شوند، به تاخیر بیاندازد.

جنگ غزه در حال حاضر جرقه درگیری فراتر از سرزمین‌های فلسطینی را زده است. جنگنده‌های اسرائیل روز چهارشنبه در پاسخ به موشک‌های شلیک شده از سوریه، متحد ایران، زیرساخت‌های ارتش سوریه را هدف قرار دادند. اسرائیل هم‌چنین فرودگاه حلب سوریه و حزب الله لبنان را هدف قرار داده است.

در همین حال در سازمان ملل، روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت توسط ایالات متحده را وتو کردند که خواستار توقف خصومت‌ها شده بود تا غذا، آب و دارو به غیرنظامیان فلسطینی تحویل داده شود. امارات متحده عربی نیز به یان قطعنامه رای منفی داد و 10 عضو رای موافق و دو رای ممتنع دادند.

روسیه در رقابت با آمریکا پیشنهادی ارائه داد که از آتش‌بس گسترده‌تر حمایت می‌کرد، اما نتوانست حداقل تعداد آرا را به دست آورد.

اسراییل با این استدلال که حماس تنها از کمک‌ها به نفع خود استفاده می‌کند و تهدیدات جدیدی را برای غیرنظامیان غزه ایجاد می‌کند، در برابر هر دو مقاومت کرده است.

ساکنان می‌گویند که با افزایش آمار کشته شدگان در غزه، فلسطینی‌ها مردگان ناشناس را در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌کنند و به جای نام، یک عدد می‌گویند. برخی از خانواده‌ها به امید یافتن عزیزان خود در صورت کشته شدن، از دستبند استفاده می‌کنند.

وزارت بهداشت در نوار تحت کنترل حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که حملات تلافی‌جویانه اسرائیل بیش از 6500 کشته برجای گذاشته است. رویترز نتوانسته است به طور مستقل آمار تلفات دو طرف را تأیید کند.

بایدن روز چهارشنبه گفت که «به عددی که فلسطینی‌ها از آن برای تلفات استفاده می‌کنند اعتمادی ندارد.»، اما دلیل تردیدش را نگفت.

در همین حال اسرائیل می‌گوید متعهد است که حماس را نابود خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که اسرائیل «برای تهاجم زمینی آماده می‌شود. من در مورد زمان، چگونگی و تعداد آنها توضیح نمی‌دهم.»

تانک‌ها و سربازان اسرائیلی در مرز با غزه جمع شده‌اند و منتظر دستور هستند. اسرائیل 360000 نیروی ذخیره را فراخوانده است.

در همین حال فشار بین‌المللی برای به تاخیر انداختن هرگونه تهاجم به غزه، به ویژه به دلیل اسرا، در حال افزایش است. به گفته دولت اسرائیل، بیش از نیمی از 220 اسیری که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند، دارای گذرنامه خارجی از 25 کشور مختلف هستند.