به گزارش اکوایران، در حالی که نیروهای اسرائیلی با حمایت تانک‌ها با حمله زمینی به داخل منطقه غزه وارد شده‌اند، فلسطینیان در شمال غزه از حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای در اوایل روز دوشنبه خبر دادند. حملات اسرائیل درخواست‌های بین‌المللی بیشتری را برای محافظت از غیرنظامیان در پی داشته است.

رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که حملات هوایی اسرائیل به مناطقی در نزدیکی بیمارستان‌های شفا و قدس شهر غزه رخ داده است و نیروهای حماس با نیروهای اسرائیلی در منطقه مرزی در شرق خان یونس در جنوب این منطقه درگیر شدند. به گزارش رویترز هیچ اظهارنظری از سوی حماس یا ارتش اسرائیل در مورد جنگ روز دوشنبه منتشر نشده است.

به گزارش رویترز، این بمباران‌ها ساعاتی پس از آن انجام شد که اسرائیل تصاویری از تانک‌های جنگی در ساحل غربی فلسطین را منتشر کرد که نشان از تلاش بالقوه برای محاصره شهر اصلی غزه، دو روز پس از دستور کابینه اسرائیل برای تهاجم زمینی گسترده در سراسر مرزهای شرقی بود. برخی از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نیز سربازان اسرائیلی را نشان می‌دهد که پرچم اسرائیل را در عمق غزه به اهتزاز در می آورند. امکان تایید این تصاویر برای رسانه‌ها وجود ندارد.

«مرحله دوم» جنگ سه هفته‌ای اسرائیل علیه گروه حماس، با نیروهایی که در تاریکی شب حرکت می‌کنند و قطعی مخابرات و کند شدن اینترنت فلسطینی‌ها، تا حد زیادی از دید عموم دور مانده است.

به نظر می‌رسد که قطع تلفن و اینترنت روز یکشنبه برطرف شده است، اما پالتل، ارائه‌دهنده مخابرات گفت که حملات هوایی اسرائیل دوباره اینترنت و خدمات تلفنی را در مناطقی از بخش‌های شمالی، جایی که حماس در آن مراکز فرماندهی دارد، قطع کرده است. این قطعی‌ها به شدت عملیات امداد و نجات برای تلفات رگبارهای اسرائیلی را با مشکل مواجه کرده است.

حملات گزارش شده در نزدیکی بیمارستان‌ها پس از آن صورت گرفت که هلال احمر فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد هشدارهایی را از مقامات اسرائیلی برای تخلیه فوری بیمارستان قدس، جایی که حدود 14000 نفر به دنبال سرپناه هستند، دریافت کرده است.

اسرائیل حماس را به قرار دادن مراکز فرماندهی و دیگر زیرساخت‌های نظامی در بیمارستان‌های غزه متهم کرده است. حماس این اتهام را رد کرده است. مقامات فلسطینی گفتند که حدود 50 هزار نفر نیز در بیمارستان شفا پناه گرفته‌اند و افزودند که آنها نگران تهدیدات اسرائیل علیه این بیمارستان هستند. پس از حمله حماس در روز 7 اکتبر، اسرائیل محاصره خود را تشدید کرده و غزه را بمباران کرده است.

خبرگزاری رسمی فلسطین وفا اعلام کرد که روز دوشنبه در جریان حمله اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری و اردوگاه آوارگان آن، دو فلسطینی کشته و 9 نفر زخمی شدند.

تشدید حملات اسرائیل همزمان با افزایش اعتراض بین‌المللی برای «توقف بشردوستانه» در جهت اجازه ورود کمک‌ها بود. یک منبع آگاه به رویترز گفت که مذاکرات با میانجیگری قطر بین اسرائیل و حماس روز یکشنبه ادامه یافت و شامل بحث در مورد آزادی احتمالی اسرا بود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که حماس خواهان توقف پنج روزه بشردوستانه در عملیات اسرائیل است تا در ازای آزادی همه اسرای غیرنظامی که در دست این گروه هستند، ورود کمک‌ها و سوخت به نوار محاصره شده اجازه داده شود. به گفته کابینه اسرائیل، بیش از نیمی از اسرایی که توسط حماس نگهداری می‌شوند دارای گذرنامه‌های خارجی از 25 کشور از جمله 54 شهروند تایلندی هستند.

قرار است روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل، در نشستی وضعیت انسانی غزه را بررسی کند. این نهاد متشکل از 15 عضو، چهار بار در دو هفته گذشته در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌هایی رای داده است که هدفشان اقدام در مورد جنگ بود. 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با اکثریت قاطع آرا خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شدند.

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای محافظت از غیرنظامیان غزه و «افزایش فوری و قابل توجه جریان کمک‌های بشردوستانه» به منطقه ساحلی محاصره شده، او را تحت فشار قرار داد.

کاخ سفید به طور جداگانه اعلام کرد بایدن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، متعهد به تسریع قابل توجه کمک‌رسانی به غزه از روز یکشنبه هستند.

سرهنگ الاد گورن از آژانس وزارت دفاع اسرائیل که با فلسطینی‌ها هماهنگی می‌کند، ادعا کرد که اسرائیل در روزهای آینده اجازه افزایش چشمگیر کمک به غزه را خواهد داد و غیرنظامیان فلسطینی باید به یک «منطقه بشردوستانه» در جنوب بروند.

مقامات پزشکی در نوار غزه که 2.3 میلیون نفر جمعیت دارد، روز یکشنبه اعلام کردند که 8005 نفر - از جمله 3324 کودک - کشته شده اند. دفتر رسانه‌ای دولت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرد که از زمان شروع درگیری‌ها، 116 پزشک و 35 روزنامه نگار کشته شده‌اند. رسانه‌ها قادر به تأیید مستقل این ارقام نیستند.

همچنین نگرانی‌ها از گسترش منطقه‌ای جنگ غزه در مناطقی مانند لبنان، جایی که ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله نزدیک به ایران در حال تبادل آتش هستند، وجود دارد.

تلویزیون دولتی سوریه روز دوشنبه گفت حملات هوایی اسرائیل دو پایگاه ارتش در درعا را هدف قرار دادند که منجر به «خسارات مادی» شد.

این درگیری‌ها تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر جهان در حمایت از فلسطینی‌ها برانگیخته است. روز یکشنبه هزاران نفر در بیروت برای ابراز همبستگی با غزه تظاهرات کردند.

صدها معترض ضد اسرائیلی روز یکشنبه پس از ورود هواپیمای اسرائیلی به فرودگاه داغستان روسیه در ماخاچ‌قلعه یورش بردند و نیروهای امنیتی را مجبور کردند فرودگاه را ببندند و پروازها را برگردانند و تظاهرکنندگان را خارج کنند. این حادثه اسرائیل را بر آن داشت تا از مسکو بخواهد از اسرائیلی‌ها و یهودیان در روسیه محافظت کند.