به گزارش اکوایران، کچیانگ دومین مقام قدرتمند چینی بود که در ۶۸ سالگی از دنیا رفت. برخی از رسانه‌های بین‌المللی به بهانه مرگ او، تحلیل‌هایی درباره زندگی و مرگ این شخصیت ارائه کرده‌اند. تحلیل‌گر فارن‌پالیسی معتقد است کچیانگ زیر سایه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین زندگی کرد و در سایه او از دنیا رفت.

برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که کچیانگ از معدود مقامات ارشد چینی بود که در حلقه وفاداران به شی قرار نداشت. او رقیبی جدی برای شی به شمار می‌آمد. حتی برخی می‌گفتند قرار است به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری اقدام کند.

لی کچیانگ پس از اینکه دوره‌ای را به عنوان کارگر سپری کرد، به دلیل هوش بالایی که از آن برخوردار بود توانست به دانشگاه پکینگ راه پیدا کند و در رشته اقتصاد ادامه تحصیل دهد.

اقتصاد همان چیزی بود که کچیانگ می‌خواست. او سعی داشت از طریق این رشته، تحولی را در اقتصاد کشورش ایجاد کند. هوش بالایی که داشت باعث شد به موفقیت برسد و وارد بخش‌های اقتصادی در کشورش شود.

همسر کچیانگ، استاد ادبیات زبان انگلیسی در دانشگاه بود. کچیانگ هم دانش زبانی بالایی داشت، حتی کتاب‌هایی را از زبان انگلیسی به زبان چینی ترجمه کرده بود. بسیاری از تحلیل‌گران کچیانگ را از این لحاظ با شی جین‌پینگ مقایسه کرده‌اند که به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کند.

نشریه اکونومیست در سال ۲۰۱۰ از شاخصی رونمایی کرد با عنوان شاخص کچیانگ که برای سنجش عملکرد اقتصادی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص به جای شاخص تولید ناخالص داخلی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظاهرا از اعتبار بالاتری برخوردار است.

در این ویدیو به بررسی شخصیت کچیانگ و زندگی و همچنین مرگ او در سایه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین پرداخته شده است.