به گزارش اکوایران، درخواست اردن برای سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت از واشنگتن نشان‌دهنده نگرانی فزاینده این کشور در مورد گسترش جنگ غزه و گیرافتادن پادشاهی در جنگی منطقه‌ای است.

به نوشته رویترز، اردن با سوریه و عراق همسایه است که در هر دو کشور میزبان نیروهای مقاومت متحد حماس هستند. اردن همچنین در همسایگی اسرائیل و کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل قرار دارد. این کشور با ترسی فزاینده به تماشای جنگ اسرائیل علیه گروه حماس نشسته است.

ملک عبدالله صراحتاً ترس خود از این که این درگیری می‌تواند باعث آوارگی جدید فلسطینی‌ها به کشورش شود را ابراز کرده است. اردن از قبل محل زندگی جمعیت زیادی از فلسطینی‌هایی است که در زمان ایجاد اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از سرزمین خارج شده بودند. اما مقامات ارشد سابق اردنی و یک منبع امنیتی به رویترز گفتند که اکنون اردن به دلیل نگرانی‌هایی که از گسترش درگیری‌ها، از واشنگتن درخواست ادوات دفاعی پیشرفته‌تر و پشتیبانی کرده‌اند.

مامون ابونوار، ژنرال سابق نیروی هوایی اردن، گفت که اردن برای محافظت از خود به این سلاح‌ها نیاز دارد، اما این به نفع ایالات متحده نیز بوده و یک عامل بازدارنده کلیدی در برابر نیروهای متحد حماس است. او افزود: «اگر شبه‌نظامیان در یک درگیری گسترده‌تر به اسرائیل حمله کنند، ما در وسط گیر می‌افتیم».

سخنگوی ارتش اردن روز یکشنبه گفت که امان درخواست داده که موشک‌های پاتریوت آمریکا در اردن مستقر شود. آخرین‌بار در سال ۲۰۱۳، واشنگتن سیستم دفاع هوایی را در اردن مستقر کرد؛ زمانی که تشدید درگیری در سوریه موجب نگرانی از شعله‌ورشدن جنگی منطقه‌ای را ایجاد کرد که می‌تواند این کشور که یکی از وفادارترین متحدان آمریکا در خاورمیانه است را تهدید کند.

اعلام اردن در مورد درخواست پاتریوت در حالی رخ می‌دهد که امان روابط دفاعی خود با واشنگتن را تعمیق بخشیده است. در حال حاضر، این کشور فهرستی از تجهیزات سفارشی ایالات متحده برای ارتش خود از جمله ۱۲ هواپیمای جنگی اف-۱۶ آمریکایی را درخواست داده است.