به گزارش اکوایران، یکی از متحدان بزرگ ولادیمیر پوتین در روز پنجشنبه به لهستان هشدار داد که این کشور عضو ناتو اکنون توسط روسیه «دشمن خطرناک» تلقی شده و در صورت ادامه روند فعلی خود، ممکن است حاکمیت خود را از دست بدهد.

به نوشته رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون نایب‌رئیس شورای امنیت این کشور است، در مقاله‌ای ۸ هزار کلمه‌ای درباره روابط روسیه و لهستان این اظهارات را بیان کرد و گفت که مسکو اکنون یک «دشمن خطرناک» در لهستان دارد. مدودف گفت: «ما با لهستان دقیقاً به عنوان یک دشمن تاریخی رفتار خواهیم کرد. اگر امیدی به آشتی با دشمن وجود ندارد، روسیه مجبور است یک موضع و نگرش بسیار سخت در مورد آن اتخاذ کند».

او افزود: «تاریخ بیش از یک‌بار حکم بی‌رحمانه‌ای را برای لهستانی‌های متکبر صادر کرده است؛ مهم نیست که برنامه‌های تجاوزکارانه آ» چقدر بلندپروازانه باشد، شکست این برنامه‌ها می‌تواند منجر به مرگ حاکمیت لهستان شود».

جنگ در اوکراین روابط پرتنش بین ورشو و مسکو را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است. لهستان که حامی کیف است، کرملین را به تلاش برای بی‌ثبات‌کردن خود با کمپین‌های نشر اطلاعات نادرست و جاسوسی متهم می‌کند. مسکو نیز موضع خصمانه ورشو در قبال خود و منافع روسیه در لهستان را محکوم کرده است.

لهستان دست به دامن متحد آمریکا شد

همچنین پنج نفر از منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که کره جنوبی در حال به‌خط‌کردن بانک‌های محلی برای کمک به لهستان جهت خرید ۲۲ میلیارد دلار تسلیحات از این کشور است که بزرگترین فروش نظامی سئول محسوب می‌شود.

تسلیحات کره جنوبی

یک مقام دولتی کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «پنج بانک محلی در حال بررسی وام سندیکایی به عنوان یک اقدام حمایتی» برای کمک به لهستان جهت تأمین مالی سیستم‌های توپخانه‌ای و جت‌های جنگنده کره‌ای هستند. دو مقام از یک شرکت دفاعی کره‌ای طرح وام سندیکایی را تأیید کردند. دو مقام در بانک‌های کره جنوبی نیز گفتند که چنین وامی وجود دارد؛ اما نوع آن را مشخص نکردند.

این اولین نشانه از تلاش سئول برای از بین بردن موانع مالی بزرگترین معامله تسلیحاتی بین لهستان و کره جنوبی است که ۲۲.۷۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این گفتگوها در ادامه توافقنامه تسلیحاتی جامع بین دو کشور است که سال گذشته امضا شد و بر اساس آن، شرکت‌های کره جنوبی از جمله شرکت هیوندای روتم و سیستم دفاعی هانوها تانک، سامانه‌های توپخانه‌ای و جت‌های جنگنده را تامین خواهند کرد.

ارزش این معامله ۱۳.۷ میلیارد دلار بود که بزرگترین معامله تسلیحاتی کره جنوبی تا به امروز محسوب می‌شود.

آن مقام دولتی کره جنوبی در مورد میزان وام احتمالی سندیکایی توضیح بیشتری نداد. چنین وامی توسط گروهی از وام‌دهندگان به یک وام‌گیرنده اعطا می‌شود که اغلب برای تأمین مالی معاملات بزرگ است. آن مقام شرکت دفاعی نیز گفت که اگر وام سندیکایی برای خرید تسلیحات کافی نباشد، «ممکن است اقدامات مالی دیگری اتخاذ شود».

صادرات دفاعی کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ در مجموع به ۱۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۷.۲۵ میلیارد دلار سال قبل، افزایش قابل توجهی داشته است؛ زیرا جنگ اوکراین دروازه‌ای را برای صادرات تسلیحات سئول باز کرده است.

قرارداد تسلیحاتی سال ۲۰۲۲ با لهستان، سئول را به عنوان بازیگر اصلی در صادرات جهانی تسلیحات که عمدتاً تحت سلطه ایالات متحده و روسیه بود، قرار داد. سئول همچنین به دنبال روابط امنیتی عمیق‌تری در اروپا است. جاه‌طلبی کره جنوبی زمان‌بندی ایدئالی برای لهستان دارد؛ چرا که با اوکراین هم‌مرز بوده و در جریان حمایت خود از کیف، خشم کرملین را برافروخته است.