به گزارش اکوایران، اسرائیل از زمانی که در اوایل ماه گذشته با حماس وارد جنگ شد، حملات خود را علیه نیروهای نزدیک به  جمهوری اسلامی ایران که در سوریه به مرز اسرائیل نزدیک شده‌اند، افزایش داده است.

به گفته بلومبرگ، این تحول با یک تغییر کلیدی در سیاست اسرائیل همراه است، این که دیگر از قبل به روسیه، حامی سوریه، درباره حملات به خاک سوریه اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

به گزارش سرویس خبری اینترفاکس، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت: «به عنوان یک قاعده کلی، اسرائیل به روسیه قبل از حملات خود در سوریه اطلاع نمی‌دهد. ما تنها بعد از وقوع آنها متوجه می‌شویم».

این تغییر در حال بدتر کردن روابط آشفته بین اسرائیل و روسیه است. و خطر ظهور سوریه به عنوان یک جبهه جدید در جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد. وضعیتی که ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش در تلاش برای جلوگیری از آن هستند.

تنش‌ها در مرز اسرائیل با لبنان، پایگاه حزب‌الله و جایی که دو گروه هر روز با هم تبادل آتش می‌کنند، بالا است.

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای این کشور، این هفته گفت: «سرایت درگیری به سوریه فقط یک ریسک نیست. این کار از قبل آغاز شده است. بنزین در حال اضافه شدن به بشکه باروتی است که از قبل شروع به شعله‌ور شدن کرده بود.»

در دهه گذشته، سوریه به میدان جنگی جهانی تبدیل شد. ایالات متحده تقریباً 1000 سرباز برای مقابله [ادعایی] با داعش در آن‌جا دارد و ترکیه با گروه‌های کرد در شمال می‌جنگد. در همین حال، ایران و روسیه به بشار اسد کمک می‌کنند تا در قدرت بماند. صدها هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون ها نفر مجبور به فرار شده‌اند. امروز، جنگ همه جانبه جای خود را به نبردهای پراکنده‌تر داده است، اما درگیری در اسرائیل و غزه تنش‌ها را تشدید می‌کند.

در 30 اکتبر، هواپیماهای جنگی اسرائیل یک پایگاه نظامی سوریه را در استان درعا در جنوب این کشور بمباران کردند. به گفته برخی منابع، این پس از آن بود که اسرائیل اعلامیه‌هایی را منتشر کرد که در آن به نیروهای سوریه هشدار داده بود که اجازه ندهند ایران و نیروهای مورد حمایت آن در نزدیکی مرز با اسرائیل فعالیت کنند.

پنج روز قبل، اسرائیل یک انبار تسلیحات را در یک پایگاه بزرگ سوریه در جنوب، جایی که ادعا شده نیروهای نزدیک به ایران در آنجا مستقر هستند، مورد حمله قرار داد. گفته می‌شود در این حمله بیش از ده سرباز سوری کشته شدند. آنها افزودند که هواپیماهای جنگی اسرائیل همچنین رادارهای تجسسی هوایی را در تأسیسات مجاور هدف قرار دادند.

اعضای پلیس نظامی روسیه هر از گاهی در تأسیساتی در کنار این پایگاه حضور دارند. مشخص نیست که آیا آن‌ها در زمان حمله اسرائیل آنجا بودند یا نه. ارتش سوریه انجام هر دو حمله را تایید کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها اسرائیل از قبل روسیه را از حملات مطلع نکرده است.

دیده بان سوریه برای حقوق بشر که در انگلیس مستقر است گفت در سه هفته گذشته، اسرائیل چندین بار به دو فرودگاه اصلی سوریه در دمشق و حلب حمله کرده و آنها را از خدمت‌رسانی خارج کرده است و هواپیماهای غیرنظامی را مجبور کرده به جای آن در پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم در سواحل مدیترانه سوریه فرود آیند.

اسرائیل سال‌هاست که به طور معمول به اهدافی در سوریه حمله می‌کند. از زمانی که روسیه در سال 2015 در جنگ سوریه مداخله کرد، با اسرائیل هماهنگ شده است تا اطمینان حاصل شود که نیروهای آنها درگیر نمی شوند یا اشتباهاً به یکدیگر شلیک نمی‌کنند.

وزارت دفاع اسرائیل از اظهار نظر در مورد عدم هشدارهای اخیر یا اینکه آیا اعلامیه‌هایی به نیروهای سوری قبل از حمله روز دوشنبه پرتاب شده است، خودداری کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرده که نیروهایش مصمم هستند که از حمل سلاح ایران به لبنان از طریق سوریه جلوگیری کنند. او روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما اجازه تشکیل جبهه جدید حزب‌الله در آنجا یا حضور نظامی ایران در سوریه را نمی‌دهیم.»

هشدارهای قبلی اسرائیل به روسیه در راستای منافع هر دو طرف بوده است. پنج سال پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان داد که هر کاری را انجام خواهد داد تا ایران و حزب‌الله نتوانند پایگاه خود را در جنوب غربی سوریه، آن سوی بلندی‌های جولان به دست آورند.

اما پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در سال 2022، مسکو اتحاد خود با ایران را تشدید کرد و روابط با اسرائیل تیره شد. جنگ علیه حماس که بر غزه حکومت می‌کند و همکاری عمیق اسرائیل و آمریکا این دو را از هم دورتر کرده است. ایالات متحده دو ناو هواپیمابر را از 7 اکتبر و پس از حمله حماس به اسرائیل به منطقه منتقل کرده است.

واشنگتن در حالی که اسرائیل حملات هوایی گسترده‌ای را به غزه انجام داده و حمله زمینی را آغاز کرده، در کنار اسرائیل ایستاده است. روسیه از اقدامات اسرائیل که به گفته مقامات تحت رهبری حماس بیش از 9000 نفر را کشته است، انتقاد کرده است.

اسرائیل هفته گذشته مسکو را به دلیل میزبانی هیاتی از حماس و معاون وزیر خارجه ایران محکوم کرد. و در 29 اکتبر، گروهی از مردم به فرودگاه داغستان در جنوب روسیه حمله کردند تا مسافران یک پرواز ورودی از اسرائیل را جستجو کنند. پوتین اوکراین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مسئول این رویداد یهودی‌ستیزانه دانست.

عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، با اشاره به همکاری نظامی مسکو با ایران و تماس‌هایش با گروه‌هایی مانند حماس و حزب الله گفت: «روسیه اساسا از دشمنان ما حمایت می‌کند».

ادعا شده از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، صدها نیروی شبه نظامی از مرز عراق و سوریه نقل مکان کرده‌اند تا به اسرائیل نزدیک‌تر شوند. به گفته چارلز لیستر، رئیس برنامه سوریه در اندیشکده موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن، آنها حداقل 12 حمله علیه اسرائیل انجام داده‌اند. او گفت آمار همچنین حاکی از 33 حمله این نیروها به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه در همین مدت است. 

او افزود که روسیه پارازیت الکترونیکی را از پایگاه خود در حمیمیم در سوریه افزایش داده است که باعث اختلال در ترافیک هوایی پروازهای ورودی در تل‌آویو شده است. لیستر گفت: «روسیه بسیار خوشحال است که عقب بایستد و از سر راه کنار رود و شاهد بروز هرج و مرج باشد. اما از تسهیل هرج و مرج هم بسیار خوشحال است».

بدر جاموس، یکی از فعالان سیاسی سوری مستقر در استانبول، گفت که مسکو ممکن است از تشدید تنش در جبهه اسرائیل و سوریه برای منحرف کردن بیشتر غرب از اوکراین راضی باشد. او گفت که پوتین همچنین ممکن است بخواهد ایالات‌متحده و متحدانش را وادار کند که از روسیه برای جلوگیری از یک بحران گسترده‌تر کمک بگیرند.