به گزارش اکوایران، هفته‌نامه اکونومیست به تازگی در گزارشی به این مقوله پرداخته که کدام کشورهای عربی بعد از جنگ حماس و اسرائیل بیشتر احتمال دارد دچار بحران و تنش شوند.

سال ۲۰۱۱ بود که در بهار عربی، بسیاری از کشورهای عربی با خیزش و قیام‌های مردمی روبه‌رو شدند. بسیاری از این کشورها هنوز به لحاظ سیاسی و اقتصادی به ثبات نرسیده‌اند و همچنان با چالش‌ها و بحران‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اکونومیست در گزارش خود نشان داده که برخی از کشورهای عربی بیشتر از بقیه احتمالا دارد به دلیل بحران جنگ میان حماس و اسرائیل دچار تنش شوند.

طبق این گزارش، تقریبا تمامی کشورهای عربی با مردم فلسطینی احساس همدردی و همدلی دارند. با این حال امکان دارد با توجه به بستر نامساعد در این کشورها، همین مسیر منجر به آشوب‌های اجتماعی درون خاک آن‌ها شود.

در مجموع حدود ۴۵۰ میلیون نفر در این کشورهای عربی زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از وضعیت زندگی خود احساس نارضایتی دارند. بحران اسرائیل و فلسطین می‌تواند برای آن‌ها نقطه آغازی باشد تا علیه دولت خودشان در کشورشان دست به اعتراض بزنند. برای مثال در مصر، راهپیمایی برای مردم فلسطین خیلی زود به اعتراضاتی علیه دولت سی‌سی تبدیل شد و بسیاری از افراد شروع کردند به سر دادن شعارهایی که مربوط به بهار عربی می‌شد.

در این ویدیو به آن دسته از کشورهای عربی پرداخته شده که امکان دارد در حاشیه جنگ اسرائیل و حماس، دچار بحران و آشوب سیاسیِ داخلی شوند.