به گزارش اکوایران، چین همان کشوری بود که کمتر از یک سال پیش، اقدام به میانجی‌گری میان دو کشور بزرگ منطقه خاورمیانه را کرد: ایران و عربستان.

با اقدامات چین، ایران و عربستان به توافق دست پیدا کردند. پس از آن، بسیاری از تحلیل‌گران می‌گفتند چین به بازیگر جدید در منطقه خاورمیانه تبدیل شده و به مرور جای آمریکا را در این منطقه خواهد گرفت.

بعد از حمله حماس به اسرائیل و واکنش کشورهای مختلف نسبت به این موضوع، بسیاری از تحلیل‌گران در انتظار واکنش چین بودند تا ببینند این کشور تا چه اندازه قرار است در منطقه خاورمیانه نقش‌آفرینی کند. با این حال، واکنش چین نسبت به کشورهای غربی، تقریبا خنثی بود. گویی چین دورتر از بقیه نشسته و صرفا شرایط را نظارت می‌کند و میلی به نقش‌آفرینی ندارد.

چین طی سال‌های گذشته همیشه تلاش کرده رابطه‌ای دوستانه با دو طرف اسرائیل و فلسطین داشته باشد. با این حال، در مورد شرایط فعلی، چاره‌ای ندارد جز اینکه موضع رسمی خود را مشخص کند. موضع این کشور تقریبا مایل به فلسطین بوده اما باز هم آنقدر پررنگ نیست که بتوان از آن به عنوان موضع یک کشور قدرتمند در جهان یاد کرد.

چینی‌ها در ماه ژوئن دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین داشتند و توافقی برای شراکت استراتژیک را با یکدیگر به امضا رساندند. در عین حال، چینی‌ها سالانه ۱ میلیارد نیمه‌هادی از اسرائیل وارد می‌کنند. حالا همه این توافق‌ها می‌تواند در معرض خطر قرار بگیرد چرا که همه چشم به دهان چینی‌ها دوخته‌اند تا از موضع این کشور آگاه شوند.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین تاکید کرده که تنها راه برای بیرون آمدن از شرایط بحرانی فعلی برای اسرائیل و فلسطین، بهره‌گیری از راه‌کار دو دولت و دو کشور است. با این حال به نظر می‌رسد چینی‌ها تجربه اندکی در میانجی‌گری و وساطت در این زمینه را دارند و به همین دلیل هنوز نتوانسته‌اند نقشی پررنگ ایفا کنند.

در این ویدیو به بررسی تحرکات و نقش چین در جنگ حماس و اسرائیل پرداخته شده است.