به گزارش اکوایران، حمله حماس به اسرائیل از روز نخست با واکنش گسترده‌ای از طرف کشورهای مختلف همراه شد. روسیه اما جزو کشورهایی بود که خیلی دیر واکنش نشان داد.

بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جمله کسانی است که به عنوان دوستان دیرینه ولادیمیر پوتین به شمار می‌آید. او همیشه از پوتین با عنوان «دوست عزیز» خود یاد می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد این دوست عزیز تمایلی نداشته خیلی زود نسبت به حمله حماس به اسرائیل واکنش نشان دهد.

دقیقا ۹ روز طول کشید تا پوتین گوشی تلفن را بردارد و با نتانیاهو تماس بگیرد. در حالی‌که از واکنش اکثر کشورها مطلع شده بودیم، تازه پوتین دست به کار شد.

واکنش پوتین آنطور که نتانیاهو انتظار داشت، نبود. در واقع او حماس را مانند کشورهای غربی، محکوم نکرد. علاوه بر آن، از اسرائیل هم حمایت چندانی نشان نداد. به این ترتیب به نوعی دوستش را ناامید کرد.

بیش از ۱۵ درصد از مردم اسرائیل، به زبان روسی صحبت می‌کنند. دوستی میان اسرائیل و روسیه، بسیار قدیمی است. با این حال، منافع فعلی پوتین ایجاب کرده تا متفاوت از همیشه نسبت به قضیه اسرائیل و فلسطین واکنش نشان دهد.

نتانیاهو که زمان حمله روسیه به اوکراین، ترجیح داده بود در عمده حالت‌ها سکوت کند و حتی از کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده بود، اکنون می‌بیند که پوتین از او حمایتی نکرده است.

بسیاری از تحلیل‌گران غربی بر این باورند که با حمله حماس، حواس غرب پرت شده و دیگر توجهی به جنگ روسیه و اوکراین ندارد. به همین دلیل است که پوتین ترجیح می‌دهد این جنگ ادامه پیدا کند و به نوعی از تداوم آن نفع می‌برد.

در این ویدیو، به تحلیل رسانه‌های غربی از واکنش‌های پوتین و نفعی که از جنگ حماس با اسرائیل می‌برد، گفته شده است.