به گزارش اکوایران، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه چند ماه پس از شکست دیگری از رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری و و در حالی که این کشور به انتخابات محلی ماه مارس نزدیک می‌شود، رهبر جدیدی را انتخاب کرد.

به نوشته بلومبرگ، نمایندگان حزب جمهوری خلق ترکیه طی یک رأی‌گیری در کنفرانس حزب که از شنبه آغاز شد و قرار بود روز یکشنبه ادامه یابد، ازغور اوزل را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند.

اوزل ۴۹ساله با ۸۱۲ رأی در مقابل ۵۳۶ رأی، کمال قلیچداراوغلو، رهبر سابق اپوزیسیون و شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری را کنار زد. اوزل در شبکه‌های اجتماعی گفت: «ما شانه به شانه برای پیروزی حزبمان کار خواهیم کرد».

فشار فزاینده

اوزل که یک داروساز است، بیش از یک دهه از طرف حزب خود، نماینده پارلمان بوده است. او به عنوان نفر دوم حزب تا زمان پیروزی اردوغان در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ماه می، با قلیچداراوغلو همکاری نزدیکی داشت.

از آن زمان، قلیچداراوغلو ۷۵ساله تحت فشار فزاینده‌ای برای استعفا قرار گرفت. وزن این شکست عملاً بلوک شش‌حزبی اپوزیسیون را منحل کرد و در محافل آن باعث ایجاد نگرانی از این شد که ممکن است شهرهای مهم، از جمله استانبول و آنکارا در انتخابات محلی ۳۱ مارس به دست حزب حاکم اردوغان بیفتد.

قلیچداراوغلو در سال ۲۰۱۰ به رهبری حزب منصوب شد. پس از سال ۲۰۰۹ و زمانی که او در رقابت برای شهرداری استانبول در شهردار مستقر شرکت کرد و شکست خورد، او نتوانسته در هیچ انتخاباتی در برابر حزب عدالت و توسعه پریوز شود. تحت رهبری قلیچداراوغلو، حزب جمهوری خلق ترکیه اپوزیسیون اصلی باقی مانده و در چهار انتخابات پارلمانی و سه انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، شکست خورده است.

برای اولین‌بار در ماه می سال گذشته، قلیچداراوغلو در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل اردوغان قرار گرفت. بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که اپوزیسیون در بحبوحه تورم فزاینده که به حمایت مردمی از رئیس‌جمهور فعلی لطمه زده، پیروز خواهد شد. قلیچداراوغلو از حمایت کافی برای سوق‌دادن رقابت به دور دوم برخوردار بود، اما پس از آن با بیش از چهار درصد رأی به اردوغان باخت، زیرا نتوانست با لفاظی‌های رئیس‌جمهور مبنی بر متحدبودن اپوزیسیون با تروریسم و ایدئولوژی‌های غربی مقابله کند.