به گزارش اکوایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه طرحی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن، اسرائیل عملیات نظامی خود در غزه را در ازای دسترسی صلیب سرخ به اسرای در دست تعلیق کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بورل به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «من فکر می‌کنم توقف بشردوستانه درگیری‌ها با دسترسی به اسرا با کمک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان اولین گام برای آزادی آن‌ها، ابتکاری است که باید در راستای آن تلاش کنیم».

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا برای تقوف بشردوستانه  درگیری‌های بین اسرائیل و حماس فشار آورده تا اطمینان حاصل شود که غیرنظامیان غزه از کمک برخوردار هستند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هرگونه آتش‌بس موقت را تا زمان آزادی تمامی اسرا رد کرده است. بورل گفت: «نیاز داریم که خشونت فروکش کرده و قوانین بشردوستانه بین‌المللی رعایت شود».

در حالی که جنگ به مرز یک ماه نزدیک شده و تعداد کشته‌شدگان (به گفته وزارت بهداشت حماس) به حدود ۱۰ هزار نفر که اکثراً غیرنظامی‌اند، رسیده است، نیروهای اسرائیلی حملات شدیدی را علیه نیروهای فلسطینی در غزه انجام دادند. نتانیاهو که مصمم به نابودی حماس است، قول داده که علیرغم افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس، تسلیم نشود.

بورل هشدار داد که «واکنش بیش از حد اسرائیلی‌ها در نهایت باعث می‌شود که آن‌ها حمایت جامعه بین‌المللی را از دست بدهند». او افزود: «هیچ راه‌حل نظامی برای این مناقشه وجود ندارد. حتی اگر حماس در غزه ریشه‌کن شود، مشکل غزه حل نمی‌شود».

بورل گفت که حمله حماس یک «نقطه عطف در تاریخ» بود که آینده خاورمیانه را برای چندین دهه تعیین خواهد کرد. او اذعان کرد: «تراژدی جاری در خاورمیانه نتیجه یک شکست جمعی سیاسی و اخلاقی است که اسرائیل و مردم فلسطین بهای زیادی برای آن پرداخت می‌کنند. این شکست اخلاقی و سیاسی ناشی از عدم تمایل واقعی ما برای حل مشکل اسرائیل و فلسطین است».