به گزارش اکوایران، دیپلمات‌های ارشد گروه هفت خواستار «توقف بشردوستانه» بمباران‌های اسرائیل به منظور رساندن کمک به غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه شده‌اند.

به نوشته الجزیره، وزرای خارجه کشورهای دموکراتیک صنعتی در روز چهارشنبه اعلام کردند که پس از نشست‌های فشرده در توکیو، بر سر موضعی واحد در مورد جنگ اسرائیل و حماس به توافق رسیده‌اند.

آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک و با محکوم‌کردن حماس و اعلام حمایت از آنچه حق دفاع اسرائیل خوانده‌اند، خواستار توقف بشردوستانه بمباران غزه توسط اسرائیل شدند.

بیانیه گروه ۷ به دنبال متعادل‌کردن انتقاد از حملات حماس و حمایت از اسرائیل با فشار برای «اقدام فوری» جهت کمک به غیرنظامیان فلسطینی در غزه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایتالیا تأکید کردند که «از توقف بشردوستانه» درگیری‌ها برای تسهیل کمک‌های ضروری، خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری و آزادی اسرا حمایت می کنند.

آن‌ها همچنین افزایش خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها را محکوم کردند که به گفته این وزیران، غیرقابل قبول است، امنیت در کرانه باختری را تضعیف کرده و چشم‌انداز صلح پایدار را تهدید می‌کند.

همزمان با دیدار دیپلمات‌ها در توکیو، یکی از آژانس‌های سازمان ملل متحد گفت که هزاران فلسطینی با پای پیاده در حال فرار به سمت جنوب غزه هستند.

اسرائیل گفت که نیروهایش در حال نبرد با رزمنده‌های حماس در عمق شهر غزه هستند؛ جایی که پیش از جنگ، حدود ۶۵۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. ارتش اسرائیل می‌گوید که فرماندهی مرکزی حماس و هزارتوی وسیعی از تونل‌ها این گروه در این شهر قرار دارد.