به گزارش اکوایران، موفقیت بزرگ شب سه‌شنبه دموکرات‌ها در رقابت‌های ایالتی، تنها دشواری‌هایی را که جو بایدن در سال 2024 با آن روبرو خواهد بود را برجسته کرد. این موفقیت در پی نظرسنجی‌هایی است که نشان می‌دهند بایدن نسبت به حزبش از محبوبیت بسیار کمتری برخوردار است.

نظرسنجی‌های جدید بار دیگر منطق نامزدی بایدن را -که اواخر این ماه 81 ساله می‌شود- برای دوره دوم ریاست جمهوری زیر سوال برد، رئیس‌جمهوری که در حال از دست دادن حمایت رای دهندگان جوان منتقد و گروه‌های اقلیت‌ است.

نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با 49 درصد به 45 درصد از بایدن پیشی گرفته است که همین به تنهایی برای رئیس جمهور ناگوار است. اما بررسی عمیق داده‌ها چالش‌های هشداردهنده‌ بیشتری را برای بایدن آشکار می‌کند و این تصور را تقویت می‌کند که علیرغم آشفتگی و سوءمدیریت دوره اول ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواه برای دوره دوم شانس زیادی دارد.

این نظرسنجی شکاف‌هایی را در ائتلاف چند قومیتی دموکرات بایدن و عدم اعتماد به رهبری او در جهانی جنگ‌زده آشکار می‌کند. مخرب‌تر از همه، داده‌ها نشان می‌دهند که فقط یک چهارم آمریکایی‌ها معتقدند که او استقامت و هشیاری لازم را برای ریاست جمهوری دارد.

نظرسنجی دیگری در این هفته توسط نیویورک تایمز انجام شد که نشان می‌دهد ترامپ در اکثر ایالت‌های نوسانی که احتمالاً تعیین کننده نتیجه انتخابات 2024 هستند، پیشی گرفته است. این موضوع دور دیگری از نگرانی را در میان دموکرات‌ها برانگیخت که آیا بایدن باید برای دور دوم نامزدی می‌شد یا نه - حتی در شرایطی که هیچ رقیب واقعی در نسل جدید حزب برای نامزدی ظاهر نشده است.

چهار سال پیش، بایدن خود را به عنوان یک رهبر آرام، جدی و صادق معرفی کرد که می‌تواند حس عادی بودن اوضاع را -پس از یک بیماری همه گیر مرگبار که اقتصاد را ویران کرد و ترامپ که کل سیستم سیاسی کشور را تهدید کرد- بازگرداند. اما این احیای ملی تلاشی دشوار بوده است و اقتصاد هنوز به بسیاری از آمریکایی‌ها آن آرامشی را که امید داشتند، نداده است. جو سیاسی مسمومی که بایدن در سخنرانی تحلیف خود به آن اشاره کرد که دچار «نژادپرستی، بومی‌گرایی، ترس و شیطان‌سازی» شده است، به نظر می‌رسد که تقریباً سه سال بعد حتی بدتر شده است.

اما بزرگترین تفاوت بین اکنون و آن زمان این است که بایدن با ترامپ و هرج و مرجی که او ایجاد کرد مقایسه نمی‌شود. بایدن بر اساس سوابق سیاسی‌اش، عمل به وعده‌هایش و رفتار شخصی‌اش توسط رأی‌دهندگان ارزیابی می‌شود. و این که یک سال مانده به انتخابات بعدی، کشور به آنچه رای‌دهندگان می‌خواستند نرسیده است.

دفاع اصلی دموکرات‌های ارشد از امیدها برای انتخاب مجدد بایدن این است که رای‌دهندگان دوباره تضاد آشکار بین نبرد بایدن برای بازپس‌گیری روح آمریکا و وعده سلف افراطی ضد دموکراتیک او برای انتقام از دشمنانش را درک کنند. با این فرض که ترامپ نامزد جمهوری خواهان باشد، ممکن است این استدلال حقیقت داشته باشد. طی سال‌های اخیر حضور عمومی ترامپ و رفتار جنجال برانگیز او کمتر بوده است، اما هنگامی که او مجدداً هر روز در معرض دید عموم قرار ‌گیرد، رفتارهایی که بخش‌های وسیعی از حومه‌نشینان را در ایالت‌های نوسانی از خود بیگانه کرده بود، می‌تواند دوباره آرای ترامپ را در نظرسنجی‌ها کاهش دهد.

اما نظرسنجی روز سه‌شنبه سی‌ان‌ان هشدارهای نگران‌کننده‌ای برای امیدهای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور دارد، که به این معنی است که رقابت در سال ۲۰۲۴ احتمالاً بسیار پیچیده‌تر و لایه لایه‌تر از آن رقابت تک به تکی است که اردوگاه بایدن پیش‌بینی می‌کند. در اینجا پنج پویایی وجود دارد که می تواند چالش هایی را برای بایدن ایجاد کند.

مسئله سن

سن و توانایی بایدن برای انجام وظایف رئیس جمهور در راس نگرانی‌های رای دهندگان قرار دارد. در عین حال او در ایجاد پیوند با رای دهندگان جوان‌تر که برای مدل‌های مشارکتی دموکرات‌ها حیاتی هستند، شکست خورده است. بایدن، با لفاظی‌های آرام و سکته‌دارش، به سختی شنونده را ذوق زده می‌کند. سن، تراژدی شخصی، و فشارهای شغلی به این معناست که او از سناتور 15 سال پیش غیرقابل تشخیص شده است. در حالی که رئیس جمهور سفرهای متهورانه سیاست خارجی را به مناطق جنگی در اوکراین و اسرائیل انجام داده است، اما افکار عمومی تصویر قدرت را در او نمی‌بینند، حتی اگر بتوان در این باره بحث کرد که بایدن از وضعیت فیزیکی بهتری نسبت به ترامپ برخوردار است.

اگر سن واقعاً مانعی برای بسیاری از رأی دهندگان است، بایدن نمی‌تواند کاری در مورد آن انجام دهد. او پس از انتخابات 82 ساله خواهد شد و قبل از پایان دوره دوم احتمالی 86 ساله خواهد شد. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا رای‌دهندگان باید به فکر انتخاب رئیس‌جمهوری باشند که فقط یک چهارم آن‌ها فکر می‌کنند که برای این کار آماده است تا از هیاهو، فرسایش دموکراتیک و خشمی که دوره جدید ترامپ ایجاد می‌کند جلوگیری کنند؟

آسیب تصورات اقتصادی برای بایدن

استراتژی رئیس جمهور برای برجسته کردن آمارهای شغلی و رشد اقتصادی قوی و بسته زیرساخت تاریخی او - که زیر مجموعه «اقتصاد بایدنی» معرفی می‌شوند - در حال حاضر به پیروزی منجر نشده است. یک احساس ناامیدی که در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی منعکس نمی‌شود، برای رای‌دهندگان حس نوستالژی را نسبت به اقتصاد ترامپ القا می‌کند.

در حالی که دموکرات‌ها امیدوارند نرخ‌های بهره بالا در سال آینده کاهش یابد و فشار بر خانواده‌هایی که با وام‌های خودرو، وام مسکن و بدهی‌های کارت اعتباری دست و پنجه نرم می‌کنند کاهش یابد، بایدن در حال حاضر در لبه پرتگاه اقتصاد قرار دارد. و با توجه به محبوبیت ملی او در نظرسنجی سی‌ان‌ان که تنها 39 درصد است، هر گونه رکود اقتصادی در سال آینده برای او فاجعه بار خواهد بود.

این احساس که او کنترل خود را بر اقتصاد از دست داده است علیرغم تلاش بایدن برای اصلاح اقتصاد به نفع آمریکایی‌های شاغل است؛ مانند برنامه‌اش برای احیای تولید، ایجاد صنعت آمریکایی تراشه‌های نیمه هادی، فشار برای کاهش قیمت داروهای تجویزی و سرمایه‌گذاری‌های گسترده در انرژی سبز. در حالی که تورم از زمان اوج‌‌گیری پس از همه‌گیری به شدت کاهش یافته است، آمریکایی‌ها هنوز از قیمت‌های بالا برای اقلام ضروری مانند تخم‌مرغ و شیر شکایت دارند، که با ارزیابی‌های مثبت بایدن از اقتصاد گسست ایجاد می‌کند.

تیم رایان، نماینده سابق دموکرات، گفت که استراتژی اقتصادی کاخ سفید نه تنها انتظارها را برآورده نمی‌کند، بلکه به طور فعال به بایدن آسیب می‌زند. رایان که گفته است بایدن نباید برای یک دوره دیگر نامزد شود، روز سه شنبه گفت: «فکر می‌کنم پیام رئیس‌جمهور درباره اقتصاد، و گفتن اینکه اقتصاد بهتر از چیزی است که آن‌ها می‌بینند، کارساز نیست. کاش این متوقف شود. ... من می شنوم که مردم چه می‌گویند. گوشت گران‌تر، سوخت گران‌تر، مواد غذایی گران‌تر، اجاره خانه گران‌تر است. ما باید روی نگرانی‌های آن‌ها تمرکز کنیم.»

دنیایی که از کنترل خارج شده است

در زمانی که جهان در هرج و مرج به نظر می‌رسد - جنگ اسرائیل در غزه، ادامه جنگ روسیه در اوکراین و چالش چین برای قدرت جهانی ایالات متحده - تخصص سیاست خارجی بایدن اهمیت چندانی ندارد. رای‌دهندگان ترامپ را رهبر قوی‌تری می‌دانند، و معتقد اند که تهمت و تهدید موثرتر از رویکرد با ظرافت بایدن است. نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان داد که تنها 36 درصد رئیس‌جمهور را یک رهبر جهانی مؤثر می‌دانند، در حالی که 48 درصد درباره ترامپ این تصور را دارند، علی‌رغم دوره‌ ریاست پرفراز و نشیب او که در آن متحدان آمریکا را دور انداخت و به حکومت‌های استبدادی نزدیک شد.

علاوه بر این، مواضع بایدن در خارج از کشور ممکن است به او در داخل آسیب برساند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از رئیس‌جمهور در میان رای‌دهندگان جوان‌تر در حال ریزش است - گروهی که از حمایت قاطع او از حمله اسرائیل به غزه که در آن هزاران غیرنظامی را در واکنش به حمله ماه گذشته حماس کشته است- انتقاد می‌کنند. نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان داد که 47 درصد از این گروه رأی دهندگان از بایدن و 48 درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. در سال 2020، بایدن با 21 درصد بیشتر از رقیب خود آرای جوانان را به دست آورد.

سابقه تاریخی به نفع بایدن نیست

تضمین‌های رهبران دموکرات مبنی بر اینکه به‌خاطر مزیت‌های حضور در مسند، ناگزیر موج به نفع بایدن خواهد چرخید، نیز این واقعیت را نادیده می‌گیرد که میزان محبوبیت او از پیشینیانش که در دور دوم ریاست‌جمهوری موج را برگردانده‌اند، عقب‌تر است. این مقایسه اغلب با نامزدی بیل کلینتون و باراک اوباما مطرح می‌شود که علی‌رغم مشکلات اولیه سیاسی برای انتخاب مجدد، پیروز شدند.

احساس یأس می‌تواند راه را برای ترامپ باز کند

شوم‌ترین نتیجه نظرسنجی سی‌ان‌ان این است که شرایطی به طور بالقوه در حال شکل گرفتن است که می‌تواند منجر به بازگشت رئیس جمهور دوبار استیضاح شده سابق، با گرایش‌های مستبدانه به قدرت شود. مردم عمیقاً ناراضی هستند - و ظاهراً هر رقیب دیگری را ترجیح می‌دهند.

سی‌ان‌ان دریافت که 72 درصد از همه آمریکایی‌ها می‌گویند که اوضاع در کشور بد پیش می‌رود و اکثریت وسیعی در تمام ماه‌های زمامداری بایدن چنین نظری داشته‌اند. تصورات منفی از اقتصاد احتمالاً روحیه عمومی را بدتر خواهد کرد. و رأی دهندگان دموکرات نسبت به جمهوری‌خواهان بسیار کمتر مشتاق به نظر می‌رسند. برای مثال، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که 71 درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه انگیزه زیادی برای رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دارند، در مقابل 61 درصد از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان متمایل به دموکرات.

ناامیدی در میان رای دهندگان در مورد شرایط اقتصادی، احساس عمومی ناامیدی ملی، و احساس اینکه رویدادها در خارج از کشور از کنترل خارج شده‌اند، همیشه برای انتخاب مجدد روسای جمهور آمریکا مشکل ایجاد می‌کند. و تاریخ نشان می‌دهد که ترکیبی از این عوامل – در کنار بدبینی رای‌دهندگان و از دست دادن امید – شرایطی را فراهم می‌کند که در آن عوام فریبانی که یک رهبری اقتدارگرا را پیشنهاد می‌کنند، می توانند پیشرفت کنند.

این چیزی است که ترامپ روی آن حساب می‌کند. و این چیزی است که بایدن باید اصلاح کند.