به گزارش اکوایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از دو مقام مصری، یک مقام سازمان ملل و یک دیپلمات غربی ادعا کرده مذاکرات برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه سه روزه در غزه در ازای آزادی حدود 12 اسیر در دست حماس در جریان و در حال نهایی شدن است. 

بنا بر این گزارش، این توافق کمک‌های بیشتری از جمله مقادیر محدود سوخت را برای ورود به غزه میسر می سازد. به گفته مقامات و این دیپلمات، این امر با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا انجام می شود.

یکی از مقامات مصری می گوید که جزئیات این معامله این هفته در قاهره با رئیس سیا و یک هیئت اسرائیلی مورد بحث قرار گرفت. این مقام گفت که میانجی ها در حال نهایی کردن پیش نویس توافق هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت بایدن هیچ چارچوب زمانی خاصی را برای توقف عملیات نظامی اسرائیل مطرح نکرده است، اما پیشنهاد کرده که اسرائیل وقف در جنگ را به آزادی تعداد معینی از اسیران مشروط کند.

به گفته این مقام مسئول، اگر توافقی در مورد مدت توقف و تعداد اسرای آزاد شده حاصل شود و توافق با موفقیت اجرا شود، همان فرمول می‌تواند برای وقفه‌ها و آزادی‌های بیشتر مورد بازبینی قرار گیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته هرگونه آتش‌بس موقت باید با آزادی اسیران حماس همراه باشد. اسرائیل گفت که حدود 240 اسیر در حال حاضر در غزه نگهداری می شوند.

آتش‌بس سه روزه امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به سراسر غزه، از جمله منطقه شمالی در این نوار را فراهم می‌کند. بر اساس توافق پیشنهادی، مقداری سوخت نیز برای اولین بار از زمان آغاز جنگ وارد غزه خواهد شد تا در بیمارستان ها و نانوایی ها تحت نظارت سازمان ملل توزیع شود.

اسراییل از زمان آغاز جنگ، ارسال سوخت به غزه را ممنوع کرده است. طی ماه گذشته، تنها مقادیر محدودی کمک از جمله دارو، غذا و آب وارد غزه شده است. امدادگران می‌گویند که این میزان برای رفع نیازهای روزافزون به هیچ وجه کافی نیست.

به گفته مقامات، بر اساس توافقنامه پیشنهادی آتش بس، حماس ده ها اسیر را که بیشتر آنها دارای پاسپورت خارجی هستند، آزاد می کند و فهرست کامل اسیران را در اختیار میانجی ها قرار می دهد. بر این اساس، کمیته بین المللی صلیب سرخ اجازه ملاقات با اسرا را خواهد داشت.

این دیپلمات گفت که مذاکرات به دلیل دخالت طرف های مختلف در منطقه و پایتخت های غربی پیچیده است.