به گزارش اکوایران، با گزارش‌هایی از احتمال ساخت اولین تأسیسات دریایی خارجی چین در عمان که کنترل خلیج عمان را در اختیار پکن قرار می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته که شخصاً با سلطان هیثم بن طارق تماس گرفته تا در مورد همکاری امنیتی روبهرشد بین شرکای دیرینه گفتگو کند. این گفتگو در حالی انجام شد که نفوذ نظامی و اقتصادی پکن در خاورمیانه و شمال آفریقا موجب نگرانی واشنگتن شده است.

به نوشته بلومبرگ، در بحبوحه نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تلاش‌های چین برای تعمیق حضور نظامی خود در خاورمیانه، جو بایدن با حاکم عمان گفتگو کرد.

طبق متن منتشرشده توسط کاخ سفید از تماس رهبران آمریکا و عمان، بایدن و هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان بر تعهد کشورهایشان به تقویت روابط دوجانبه دیرینه و جستجوی فرصت‌های جدید در تجارت و سرمایه‌گذاری، هماهنگی امنیتی و همکاری برای خاورمیانه‌ای آباد تأکید کردند.

به گفته افراد آگاه، بایدن در جریان آنچه مشاورانش به عنوان طرح چین برای ساختن یک تأسیسات نظامی در عمان توصیف کرده‌اند که بخشی از تلاش گسترده‌تر پکن برای تعمیق حضور دفاعی و دیپلماتیک در خاورمیانه است، قرار گرفته است.

به بایدن گفته شده که مقامات نظامی چین در ماه گذشته در مورد این موضوع با همتایان عمانی که گفته می‌شود متمایل به چنین توافقی هستند، گفتگو کرده‌اند. منابع گفتند که دو طرف بر سر گفتگوهای بیشتر در هفته‌های آینده توافق کردند.

در گزارش کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های واشنگتن از بابت چین نشده است.

مکان دقیق تأسیسات نظامی چین مشخص نیست. یکی از افراد آشنا با این موضوع قصد چین را بیشتر حضور نظامی توصیف کرد تا ساخت یک مرکز یا پایگاه واقعی.

دردسر خاورمیانه‌ای جدید واشنگتن؛ رد پای نظامی پکن در سوئیس منطقه!

بایدن در هفته‌های اخیر چندین تماس با رهبران خاورمیانه داشته تا از تشدید درگیری بین اسرائیل و حماس جلوگیری کرده و جریان کمک‌های بشردوستانه را تقویت کند.

کاخ سفید گفت که بایدن و سلطان عمان در مورد آخرین تحولات جنگ اسرائیل و حماس، از جمله «اهمیت دسترسی پایدار بشردوستانه و اهمیت حفاظت از غیرنظامیان، مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی» گفتگو کردند.

کاخ سفید گفت: «آن‌ها بر اهمیت بازدارندگی تهدیدات از سوی هر بازیگر دولتی یا غیردولتی که به دنبال گسترش درگیری هستند و همچنین بر اهمیت تلاش‌ها برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه، از جمله ایجاد یک کشور فلسطینی، تأکید کردند».

اما تماس با سلطان عمنان با توجه به منافع چین در این کشور قابل توجه است. سال‌هاست که پنتاگون می‌گوید پکن خواهان ساخت تأسیسات لجستیکی نظامی بیشتری در خارج از چین است.

وجود تأسیسات نظامی چین در عمان برای ایالات متحده که فرماندهی مرکزیش بر نیروهای مستقر آمریکا در خاورمیانه نظارت می‌کند، یک چالش محسوب می‌شود. عمان همچنین در نزدیکی تنگه هرمز، یکی از حیاتی‌ترین خطوط کشتیرانی برای صادرات نفت و گاز طبیعی مایع قرار دارد.

وزارت امور خارجه چین در روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری با عمان «نتایج ثمربخشی به همراه داشته است».

در این بیانیه آمده است: «دو طرف در جهت توسعه بیشتر روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با هدف تعمیق دوستی دوجانبه و منافع دو ملت، اتفاق نظر بالایی دارند».

عمان به دلیل سیاست بی‌طرفی خود اغلب به عنوان سوئیس خاورمیانه شناخته می‌شود. این کشور به طور منظم به عنوان میانجی بین ایالات متحده و ایران عمل می‌کند.