به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که پس از جنگ کنونی با حماس، مخالف این است که تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل غزه را به دست بگیرد. نتانیاهو در اظهارات خود افزود که اسرائیل تا آینده قابل پیش‌بینی کنترل امنیتی خود بر نوار را حفظ خواهد کرد.

دولت بایدن از تشکیلات خودگردان فلسطین که کرانه باختری را اداره می‌کند، حمایت کرده تا پس از آتش‌بس، غزه را اداره کند. با این حال، نتانیاهو به شدت با این ایده مخالف است. او گفت که حماس باید از غزه حذف شود و اجازه نخواهد داد که تشکیلات خودگردان قدرت را در دست بگیرد. نتانیاهو همچنین اجازه‌دادن به هر نهاد حاکمیتی که «به کودکان آموزش دهد که از اسرائیل متنفر باشند» یا از رزمنده‌ها و خانواده‌هایشان حمایت مالی کند را رد کرد.

مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که اشغال غزه توسط اسرائیل می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند. اسرائیل قبلاً از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۶ غزه را اشغال کرده بود اما پس از عقب‌نشینی محدودیتهای سنگینی را حفظ کرد. برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که این بدان معناست که اشغال هرگز واقعاً پایان نیافته بود. بایدن در گفتگو با متحدان خود، بر اهمیت استقلال و تشکیل دولت فلسطین تاکید کرده است.

با این حال، نتانیاهو تلویحاً گفت که تداوم اقتدار امنیتی اسرائیل در غزه غیرقابل مذاکره است. او ضمن اذعان به فشارها علیه موضعش، اصرار داشت که این امر ضروری بوده و عقب نشینی نمی‌کند. در حالی که اسرائیل در عملیاتی زمینی شهر غزه را احاطه کرده است، نتانیاهو جایگزینی برای ایده ورود تشکیلات خودگردان فلسطینی ارائه نکرد. اما او تصریح کرد که حماس نمی‌تواند در قدرت بماند و هیچ ساختار حکومتی نباید خشونت علیه اسرائیل را تشویق کند. این اختلاف نشان‌دهنده تنش بین اسرائیل و نزدیکترین متحدش در مورد آینده غزه است.