به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت، جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور آمریکا وچین در نشست این هفته خود در مورد برقراری مجدد ارتباطات نظامی آمریکا و چین گفتگو خواهند کرد.

به نوشته بلومبرگ، سالیوان روز یکشنبه در برنامه Face the Nation شبکه سی‌بی‌اس گفت بایدن «مصمم است شاهد برقراری مجدد روابط نظامی باشد، زیرا معتقد است که این به نفع امنیت ملی ایالات متحده است». سالیوان گفت: این موضوع برای بایدن یک اولویت بوده است و ما به این خطوط ارتباطی نیاز داریم تا اشتباه محاسباتی یا سوء ارتباط وجود نداشته باشد.

چین سال گذشته این ارتباطات را در اعتراض به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت به تایوان، متوقف کرد. روابط دفاعی زمانی پیچیده‌تر شد که لی شانگفو وزیر دفاع چین در ماه گذشته برکنار شد و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده بدون هم‌تای مستقیم باقی ماند. سالیوان گفت که خط ارتباطی مستقیم باید بین مقامات ارشد دفاعی «تا سطح تاکتیکی و عملیاتی» برقرار شود.

ایران همچنین در دستور کار دیدار روز چهارشنبه بایدن و شی در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو قرار خواهد داشت -این اولین دیدار رو در روی آن‌ها طی یک سال اخیر و اولین سفر شی به ایالات متحده در شش سال گذشته است. سالیوان ادعا کرد: «مسئله برنامه هسته‌ای ایران و تهدیدی [ادعایی] که ایران ایجاد می‌کند، هم‌چنین تهدیدی که ایران برای ثبات منطقه و برای نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد می‌کند، در دستور کار قرار خواهد گرفت».

ایالات متحده به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران است که مقصد اصلی آن‌ها چین است.