به گزارش اکوایران، مقامات اسرائیلی هشدار داده‌اند که احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و نیروها در لبنان در روزهای اخیر افزایش یافته است. این در حالی است که درگیری‌ها در اطراف بزرگترین بیمارستان نوار غزه، الشفا، ادامه دارد و امکان خدمت‌رسانی را از این مرکز سلب کرده است.

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، به گفته مقامات نظامی و پزشکی اسرائیل، روز یک‌شنبه حداقل 10 غیرنظامی و هفت سرباز اسرائیلی بر اثر حملات ترکیبی خمپاره، راکت و موشک‌های ضد زره از لبنان به شمال اسرائیل زخمی شدند. این حمله جدی‌ترین حادثه مربوط به غیرنظامیان در امتداد مرز لبنان و اسرائیل از زمان حمله هوایی اسرائیل در جنوب لبنان در 5 نوامبر بود که یک زن و سه کودک را کشت.

نیروهای فلسطینی در لبنان گفتند روز یکشنبه راکت‌هایی را شلیک کردند که به عمق شمال اسرائیل رسید. مقامات اسرائیلی مدعیند که این حملات موشکی با تایید حزب الله لبنان انجام می شود. حزب الله طی روزهای اخیر مسئولیت استفاده از پهپادهای مسلح برای حمله به مواضع نظامی اسرائیل در امتداد مرز شمالی اسرائیل را بر عهده گرفته است.

مقامات اسرائیلی که هشدار داده‌اند با پاسخ دادن به حزب الله به این حملات قاطعانه پاسخ خواهد داد، گفته‌اند که این حملات نشان دهنده مقیاس و گستره وسیع‌تر گلوله‌باران از سمت جنوب لبنان است. به گفته مقامات محلی، ده‌ها هزار نفر از ساکنان دو طرف مرز آواره شده‌اند.

مقامات اسرائیلی هشدار دادند که اگر درگیری تمام عیار با حزب‌الله آغاز شود، پایگاه این گروه را ویران خواهد کرد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرده: «آنچه را که می‌توانیم در غزه انجام دهیم، می‌توانیم در بیروت نیز انجام دهیم». حزب‌الله وعده داده که به حمله علیه اسرائیل ادامه خواهد داد و گفته تا زمانی که اسرائیل به حمله زمینی خود به غزه ادامه دهد، همه گزینه‌ها روی میز است.

این در شرایطی است که در غزه، بحران انسانی عمیق‌تر شده، چرا که چندین بیمارستان بزرگ نوار غزه خاموش شدند و نیروهای اسرائیلی به محاصره بیمارستان الشفا ادامه دادند. معاون وزیر بهداشت غزه که در الشفاء مستقر است، در یک مصاحبه تلفنی با الجزیره گفت که همه خدمات از بخش مراقبت‌های ویژه گرفته تا دیالیز از خدمات‌رسانی خارج شده‌اند. او در این تماس تلفنی گفت: «ما نمی‌توانیم کاری برای بیماران خود انجام دهیم. آنها جلوی چشمان ما می‌میرند».

سازمان بهداشت جهانی در آخر هفته اعلام کرد حدود نیمی از 36 بیمارستان غزه بسته شده‌اند، سوخت برخی از آن‌ها تمام شده و برخی دیگر در اثر گلوله باران آسیب دیده‌اند.