به گزارش اکوایران، در حالی که رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال بهبود روابط دفاعی با متحدان تحت رهبری ایالات متحده است، پارلمان این کشور در این هفته بحثی را در مورد درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو برگزار خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، بر اساس اطلاعیه‌ای که در سایت مجلس ترکیه منتشر شده، کمیته روابط خارجی در روز پنجشنبه این موضوع را بررسی خواهد کرد. این بحث سوئد را پس از تقریباً یک سال و نیم تأخیر، یک قدم به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نزدیک‌تر می‌کند. حمایت ترکیه همچنان مستلزم تأیید کل مجلس است، جایی که حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان و متحدانش اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند. رئیس‌جمهور نیز اعلام کرده که اکنون موافق پیوستن سوئد است.

بحث الحاق سوئد حدود دو هفته قبل از نشست وزیران ناتو در بروکسل انجام می‌شود. اردوغان موضوع عضویت را به مذاکره با آمریکا برای خرید جنگنده‌های جدید اف-۱۶ مرتبط دانسته و همچنین به دنبال حمایت متحدان اروپایی برای یک قرارداد مشابه برای خرید هواپیماهای جنگی است.

ترکیه و مجارستان آخرین کشورهای عضو ناتو هستند که با عضویت سوئد این پیمان نظامی مخالفند. آنکارا استکهلم را متهم کرده که در سرکوب حامیان شبه‌نظامیان کرد جدایی‌طلب که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند، به اندازه کافی تلاش نکرده است. سوئد اصرار دارد که معیارهای عضویت در ناتو را برآورده کرده و اقدامات توافقی با ترکیه، از جمله پایان‌دادن به تحریم تسلیحاتی و تشدید قوانین ضدتروریسم را انجام داده است.

در صورت تأیید ترکیه و مجارستان، عضویت سوئد پویایی امنیتی در اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین را مجدداً تنظیم خواهد کرد.

به گفته توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، این کشور همچنان انتظار دارد که مجارستان درخواست عضویت سوئد در ناتو را قبل از ترکیه تصویب کند. بنابراین تمرکز خود را بر این گذاشته که از وقت‌کشی و مخالفت آنکارا با پیوستن این کشور شمال اروپا به ناتو جلوگیری کند.

بیلستروم در روز سه‌شنبه به خبرنگاران در استکهلم گفت: «دولت مجارستان صریحاً گفته که الحاق سوئد برای ناتو ارزشمند خواهد بود و اذعان کرده‌اند که مجارستان آخرین کشوری نخواهد بود که عضویت سوئد را تصویب می‌کند. دیر یا زود، آن‌ها مجبور خواهند بود به حرفشان عمل کنند».

بیلستروم می‌گوید که برخلاف اردوغان، دولت مجارستان هرگز برای تصویب الحاق سوئد شروطی را تعیین نکرده است.

در حالی که دولت مجارستان بیش از یک سال پیش لایحه خود را به پارلمان ارائه داده، هنوز هیچ رأی‌گیری برنامه‌ریزی نشده است. اعضای کابینه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان خاطرنشان کرده‌اند که سوئد نباید حمایت مجارستان را قطعی تلقی کند، چرا که مقامات و رسانه‌های سوئدی ادعا کرده‌اند که دموکراسی تحت حاکمیت اوربان تضعیف شده است.

بیلستروم گفت که پیتر شیارتو، همتای مجارستانیش به او اطمینان داده که بوداپست به وعده خود پایبند خواهد ماند.