به گزارش اکوایران، پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، فشارها بر دولت بایدن برای مسدودسازی دوباره ۶ میلیارد دلار از پول‌های ایران (که علنا از اقدامات حماس حمایت می‌کند) در ازای تبادل زندانی‌های آمریکایی در دسترس تهران قرار گرفته بود، افزایش یافت.

اما توافق ایران و آمریکا به همین موضوع خلاصه نشد. در ماه ژوئن رسانه‌های اسرائیلی ادعا کردند که دولت بایدن در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم خلوص بالا از طرف ایران، در اجرای تحریم‌ها علیه این کشور سهل‌گیری خواهد کرد.

همچنین برخی مقامات اعتراف کردند که ایالات متحده از قبل اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را متوقف کرده است که موجب شد صادرات نفت ایران به چین یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته و ده‌ها میلیارد دلار عاید ایران شود.

به تازگی، پایگاه واشنگتن فری بیکن ادعا کرده که دولت بایدن با صدور یک معافیت تحریمی ۱۰ میلیارد دلاری، به دولت دولت عراق اجازه داده که بدهی خود به ایران برای خرید برق و گاز را به حسابی در کشور عمان واریز کند.

این معافیت که توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجیه آمریکا امضا شده است، ۱۲۰ روز اعتبار داشته و تنها برای مصارف بشردوستانه قابل استفاده است.

در نشست خبری با خبرنگاران، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که بر استفاده ایران از این پول‌ها نظارت دقیق خواهد شد و این معافیت‌ها به نفع مردم ایران خواهد بود. او همچنین با اشاره به هم‌زمانی اعطای معافیت‌ها با جنگ غزه و نگرانی حامیان اسرائیل از تأثیر تشویق‌کننده محور مقاومت گفت که علت انتخاب این تاریخ برای صدود معافیت این است که دوره قبلی در همین روز منقضی شده و طبیعی است که معافیت جدید از امروز صادر شود.