به گزارش اکوایران، کاخ سفید در هفته گذشته پیامی فوری به مذاکره‌کنندگان تجاری در سانفرانسیسکو ارسال کرد که به دنبال دستیابی به توافقی تجاری با ۱۳ کشور حاشیه اقیانوس آرام بودند: سرعت خود را کاهش دهید!

به نوشته آکسیوس، سه منبع آگاه خبر دادند که این پیام باعث شد که تعهد رئیس‌جمهور به توافق «چهارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای شکوفایی» (IPEF) زیر سوال برود. این توافق سرآمد تلاش‌های تجاری بایدن بوده اما اکنون با بن‌بستی سیاسی روبرو شده است.

بایدن IPEF را به عنوان رویکردی جدید برای تجارت آمریکا معرفی کرد. این توافق با قراردادهای سنتی برای کاهش تعرفه و افزایش دسترسی به بازار کشورها فرق دارد؛ بلکه توافقی است برای استفاده از استانداردهای مشترک در همه چیز، از انرژی پاک گرفته تا تراکنش‌های دیجیتال. هدف اصلی نیز مقابله با نفوذ چین در منطقه است.

اما طرح تجاری بایدن از سوی دیگر دموکرات‌ها که آن را یک نقطه ضعف بالقوه در انتخابات ۲۰۲۴ می‌دانند، با مقاومت تازه‌ای مواجه شده است.

بسیاری از دموکرات‌ها، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هنوز نگران این هستند که چگونه دونالد ترامپ توانست با مخالفت و تبلیغات علیه توافق امضاشده توسط باراک اوباما (پیمان تجاری اقیانوس آرام) راه خود برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ را هموار کند.

بلافاصله پس از روی کار آمدن ترامپ که پیمان تجاری اقیانوس آرام را برای کارگران و صنعت آمریکا مضر خواند، از این توافق خارج شد.

هفته گذشته، شرود براون، سناتور دموکرات اوهایو که یکی از آسیب پذیرترین سناتورهای دموکرات بوده و به دنبال انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ است، با سالیوان تماس گرفت تا نگرانی عمیق خود در مورد برنامه بایدن جهت اعلام پیشرفت بزرگ در امضای توافق IPEF در نشست این هفته سران همکاری اقتصادی اقیانوس آرام (APEC) را ابراز کند.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا نیز با کاخ سفید تماس گرفت تا در کمتر از یک سال مانده به انتخابات، درباره ریسک سیاسی چنین توافقی هشدار دهد.

براون در بیانیه‌ای گفت: «من کاملاً روشن کرده‌ام که مفاد تجاری چهارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام غیرقابل قبول است». براون با اشاره به بخشی از متن پیشنهادی موسوم به «ستون الف» که بر تجارت تمرکز دارد، افزود: «خوشحالم که دولت تصمیم گرفته در مورد توافقی که فاقد استانداردهای کاری قابل اجراست، پیش نرود».

پس از فشار دموکرات‌ها، کاخ سفید به مذاکره‌کنندگان در سانفرانسیسکو دستور داد که گفتگوها در مورد بخش تجارت این توافق را آهسته پیش ببرند.

این دستورالعمل باعث شد که مذاکره‌کنندگان در مورد آنچه که قرار بود انجام دهند، مبهوت و سردرگم شوند.

دو هفته پیش، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده خبرهای مهمی را برای نشست APEC نوید داد. او گفت: «ما به دنبال اعلام نهایی‌شدن بخش‌هایی از متن توافق IPEF هستیم».

روز یکشنبه، مذاکره‌کنندگان آمریکایی به همتایان خود در APEC گفتند که توافق اولیه در مورد بخش‌هایی از ستون الف که شامل بخش‌هایی در تجارت دیجیتال، حمایت از نیروی کار و محیط زیست است، فعلا حاصل نخواهد شد..

اما کاخ سفید اصرار دارد که مذاکرات از مسیر خارج نشده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «در طول مذاکرات IPEF، ما بر ارتقای حقوق کارگران و ارتقای استانداردها تمرکز کرده‌ایم. ما در مسیر دستیابی به پیشرفتی معنادار و پی‌ریزی یک چهارچوب جدید برای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای قرار داریم».

دولت بایدن تعمیق روابط اقتصادی و نظامی با کشورهای هند و اقیانوس آرام را به عنوان راهی برای مقابله با نفوذ چین در سراسر منطقه، در اولویت قرار داده است.