به گزارش اکوایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود مدعی شد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران ۲۲ برابر بیشتر از حد مجاز شده است.

 خبرگزاری رویترز ادعا کرده که یکی از دو گزارش به کشورهای عضو را مشاهده کرده که بر اساس آن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا 60 درصد از آخرین گزارش در 4 سپتامبر  6.7 کیلوگرم افزایش داشته و به  128.3 کیلوگرم رسیده است. 

یک دیپلمات ارشد با اشاره به این که ایران تنها کشوری است که بدون تولید تسلیحات هسته‌ای در چنین سطح بالایی او انیوم غنی‌سازی می‌کند، گفت: «این مقدار بسیار زیاد است، به خصوص اگر از آن برای هیچ چیز استفاده نکنید». 

با این همه، نرخ غنی‌سازی  60 درصدی در ایران از 9 کیلوگرم در ماه در اوایل سال میلادی جاری به حدود 3 کیلوگرم در ماه کاهش یافته است. دیپلمات‌ها می‌گویند که این مسئله نتیجه آشکار مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده است. که منجر به تبادل زندانیان بین دو کشور در ماه سپتامبر شد.

در این گزارش آمده که تعداد آبشارهای سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در حال کار نیز بدون تغییر است. هر چند تنش بین آژانس و ایران، افزایش یافته است. شورای حکام 35 عضوی دیده‌بان اتمی سازمان ملل یک سال پیش قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواست تا با تحقیقات آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت شده  ادعایی در سه سایت اعلام نشده همکاری کند. از آن زمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فهرستش را به دو سایت کاهش داده، اما پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

فهرست موضوعات مورد اختلاف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران موارد دیگری را هم شامل می‌شود‌. بر اساس توافقی در ماه مارس، مقرر شد نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس از جمله دوربین‌های نظارتی که سال گذشته به دستور ایران حذف شد، از سر گرفته شود، اما آژانس مدعیست تهران  تنها به بخشی از آن پایبند بوده است. ضمن آن‌که در ماه سپتامبر تهران مجوز فعالیت چند بازرس مجرب آژانس را لغو و از صدور روادید برای آن‌ها خوددداری کرد.

گزارش دوم منتشر شده در روز چهارشنبه مدعیست هیچ پیشرفتی در این  موضوعات وجود ندارد. در این گزارش آمده است که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای از ایران خواسته تا در مورد مجوز فعالیت بازرسان مذکور تجدیدنظر کند و ایران روز چهارشنبه در پاسخ گفته که صرفاً در حال بررسی احتمالات برای رسیدگی به این درخواست است.

علیرغم اختلافات در مسائل یادشده، به نوشته رویترز، بعید است ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس با عواقب جدی مواجه شود. در حالی که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش قبلاً تهدید کرده بودند که قطعنامه الزام آور دیگری را علیه ایران تصویب خواهند کرد، دیپلمات ها می گویند که این بار به دلایلی از جمله اجتناب از تشدید تنش دیپلماتیک با ایران در حالی که توجهات بر درگیری اسرائیل با حماس در غزه متمرکز شده، این اتفاق نخواهد افتاد.