به گزارش اکوایران، رؤسای چندین آژانس سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند که در ایجاد «منطقه امن» در غزه که تنها توسط یک طرف درگیری اعلام شده باشد، شرکت نخواهند کرد.

به نوشته گاردین، در بیانیه مشترکی که نزدیک به ده‌ها تن از سران آژانس‌های سازمان ملل از جمله رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل، مارتین گریفیتس، رئیس حقوق بشر، فولکر تورک، رئیس صندوق کودکان، کاترین راسل، و رئیس سازمان بهداشت جهانی، تدروس آدهانوم گبریسوس، امضا کردند، آمده است:

«به عنوان رهبران سازمان‌های‌ بشردوستانه، موضع ما روشن است: ما در ایجاد هیچ «منطقه امنی» در غزه که بدون توافق همه طرف‌ها ایجاد شود، مشارکت نخواهیم کرد، مگر اینکه شرایط اساسی برای تضمین ایمنی و سایر نیازهای ضروری برآورده شده و مکانیسمی برای نظارت بر اجرای آن فراهم شود.»

اسرائیل بیش از یک ماه است که از غیرنظامیان فلسطینی در شمال غزه می‌خواهد تا به جنوب به نوار غزه –که یک منطقه ساحلی باریک است- فرار کنند. ارتش اسرائیل می‌گوید که یک «کریدورهای بشردوستانه» ایجاد کرده است تا به ساکنان اجازه خروج از شمال غزه را بدهد.

ده‌ها هزار نفر در هفته‌های اخیر از شمال به جنوب غزه گریخته‌اند و با تراکم بالا در پناهگاه‌های سازمان ملل و خانه‌های آشنایانشان تجمع کرده‌اند، به طوری که مسئول حقوق بشر سازمان ملل درباره این وضعیت هشدار داده است که «شیوع گسترده بیماری‌های عفونی و گرسنگی» اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

در بیانیه مشترک روز پنجشنبه آمده است که پیشنهادات برای ایجاد «مناطق امن» یکجانبه در غزه «خطر آسیب برای غیرنظامیان، از جمله تلفات جانی در مقیاس بزرگ را به همراه دارد و باید رد شود.»

این بیانیه می‌افزاید: هیچ «منطقه امنی»، وقتی که به طور یکجانبه اعلام شود و با حضور نیروهای مسلح اجرا شود در واقع امن نیست.