به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه آذربایجان روز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل «رویکرد یک جانبه ایالات متحده» نمی‌تواند در نشستی که قرار است در 20 نوامبر در واشنگتن برگزار شود، شرکت کند.

به نوشته رویترز، در این بیانیه آمده است که مقامات ارشد آمریکایی نیز به همین دلیل در باکو مورد استقبال قرار نخواهند گرفت.

در همین حال، خبرگزاری تاس روسیه روز پنجشنبه گزارش داد، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است که قصد دارد تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای امضای معاهده صلح با آذربایجان را تشدید کند.

این دو کشور قفقاز ده‌ها سال است که با یکدیگر درگیر بوده‌اند، به ویژه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، اما عمدتاً توسط جمعیت ارمنی و با حمایت ایروان کنترل می‌شد، تا زمانی که باکو آن را در سپتامبر بازپس گرفت.

آذربایجان به ویژه به اظهارات «یک جانبه و مغرضانه» روز چهارشنبه جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اعتراض کرد.

در این بیانیه آمده است، زمانی که اوبراین گفت که استفاده آذربایجان از زور در ماه سپتامبر باعث فرار بیشتر جمعیت بیش از صد هزار نفری ارامنه شده است، او اشاره‌ای به «استقرار غیرقانونی بیش از 10،000 نیروی مسلح ارمنی [دولت خودخوانده قره‌باغ]» نکرده است.

آذربایجان شکایت کرد که اوبراین اشاره نکرده است که «بیش از دو ماه است که ارمنستان به پیشنهادهای صلح آذربایجان پاسخ نمیدهد».

در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ، اوبراین گفت روابط واشنگتن با باکو نمی تواند طبق روال گذشته باشد.

وی گفت که ایالات متحده دیدارها و تعاملات دوجانبه در سطح بالا با آذربایجان را لغو کرده است و همچنان از باکو خواهد خواست تا «بازگشت ارمنی‌های قره باغ را که ممکن است بخواهند به خانه‌های خود بازگردند» و همچنین «تردد عادی تجاری، بشردوستانه و عابران را به منطقه» تسهیل کند.

نخست وزیر آذربایجان، علی اسدوف ماه گذشته در یک مجمع در تفلیس گفت که باکو از سال 2020 به صلح و احیای ارتباطات و حمل و نقل با ارمنستان متعهد بوده است، اما پیشرفت آن به ایروان بستگی دارد.