به گزارش اکوایران، جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، هشدار داد که خاورمیانه نباید با تکرار چرخه‌های خشونت و درگیری «به ۲۰ سال قبل برگردد». بورل این اظهارات را درحالی بیان کرد که به تلاش‌های دیپلماتیک چهار روزه خود برای دستیابی به طرحی برای صلح پایدار ادامه می‌دهد.

به نوشته گاردین، او روز پنجشنبه از اسرائیل خواست که در پاسخ به حمله 7 اکتبر در «خشم خود غرق نشود» و گفت که «رنج»، «ترس» و «درد» اسرائیلی‌ها پس از این واقعه را درک می‌کند. او در این آخر هفته با پیش‌نویسی برای طرح به اصطلاح «روز بعد»، از کرانه باختری، بحرین، قطر، عربستان و اردن بازدید می‌کند.

او روز جمعه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «امروز مهم این است که به یاد همه بیاوریم که ما باید در یک روند صلح مشارکت کنیم. اگر این چرخه خشونت را متوقف نکنیم، دوباره اتفاق می‌افتد و اکنون فرصتی وجود دارد، نوعی بیداری برای مقابله با مشکلی که تقریباً آن را فراموش کرده‌ایم.»

بورل افزود: «ما معتقدیم که صلح [اسرائیل] با جهان عرب کافی نیست، صلح باید با خود فلسطینی‌ها انجام شود. اولین کاری که باید انجام داد این است که به این فکر کنیم که چگونه وضعیت غزه را مدیریت کنیم. زمانی که جنگ غزه کم کم فروکش کند، باید ذهنیتی داشته باشیم که به دنبال راه حلی پایدار باشیم. ما نمی‌توانیم به 20 سال قبل برگردیم.»

او این هفته در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا برای مدت طولانی مسئولیت خاورمیانه را به ایالات متحده محول کرده است. وی افزود: ما بیش از حد غایب بوده‌ایم.»

پیش‌نویس طرح «روز بعد» بورل، بر یک طرح شش ماده‌ای متمرکز است که اتحادیه اروپا و جهان عرب پیشتاز آن هستند و ایالات متحده از آن حمایت می‌کند:

  • عدم کاهش وسعت قلمرو غزه
  • عدم حضور امنیتی بلندمدت اسرائیل
  • عدم جابجایی اجباری ساکنان غزه
  • یک تشکیلات فلسطینی واحد برای کرانه باختری و غزه
  • مشارکت رهبران عرب
  • مشارکت اروپا