به گزارش اکوایران، به ادعای مقامات ارشد ارتش اسرائیل، تصرف بیمارستان الشفاء، بزرگترین مجتمع پزشکی غزه، محور اصلی استراتژی نظامی تهاجم زمینی بود: ریشه کن کردن حماس و آزادی تقریباً 240 اسیر حمله غافلگیرانه 7 اکتبر.

به نوشته نیویورک‌تایمز، این استراتژی طی سه هفته گذشته اجرایی شد و طی آن بیش از 40،000 سرباز اسرائیلی شهر غزه را محاصره کردند، شهری که به گفته مقامات اسرائیلی فرماندهان حماس در آن متمرکز بودند. سربازان سپس تلاش کردند به جنگجویان و پناهگاه‌ها حمله کرده و یک شبکه تونلی وسیع را هدف قرار دهند؛ شبکه‌ای که مقامات اسرائیلی می‌گویند نیروهای حماس را قادر می‌سازد تا مخفی شده و عملیات‌های غافلگیرانه انجام دهند. مقامات اسرائیلی همچنین ارزیابی کرده بودند که حمله به عمق شهر غزه، حماس را برای توافق بر سر آزادی اسرا تحت فشار قرار می‌دهد.

تا کنون مشخص نیست که استراتژی اسرائیل کارآمد بوده باشد.

مقامات نظامی ایالات متحده گفتند که همتایان اسرائیلی آن‌ها می‌گویند قبل از اینکه اسرائیل عملیات جداگانه‌ای را در جنوب غزه آغاز کند و تهاجم را گسترش دهد، انتظار داشته باشند که هفته‌های بیشتری صرف «عملیات پاکسازی» در شمال شود.

18dc-military-assess-al-shifa-ct

پیکر فلسطینیانی که در حملات اسرائیل به حیاط بیمارستان الشفاء در روز یکشنبه کشته شدند

اگرچه یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه در بیانیه‌ای ویدیویی گفت که اسرائیل «فعالیت‌ها علیه تونل‌ها را تسریع کرده است» و نیروهای حماس کنترل خود را بر شمال از دست داده‌اند و در حال فرار به جنوب هستند، تحلیل‌گران نظامی اظهارات گالانت را زیر سوال برده‌اند.

چه شواهدی برای از بین رفتن کنترل حماس بر شمال غزه وجود دارد؟ با افزایش تلفات غیرنظامیان، اسرائیل تا چه زمانی می‌تواند فشار فزاینده بین المللی برای آتش بس در غزه را تحمل کند؟ آیا الشفا هدف نظامی مهمی برای حمله بود؟

مقامات آمریکایی می‌گویند که تصمیم اسرائیل برای آغاز سریع عملیات زمینی در غزه، زمان لازم را برای فرماندهان اسرائیلی، جهت برنامه‌ریزی گسترده برای کاهش خطرات برای غیرنظامیان باقی نگذاشته است و چه بسا تلفات بالای غیرنظامیان را تضمین کرده است.

بیمارستان نقطه اشتعال خاصی بوده است. ارتش هنوز شواهدی مبنی بر وجود یک شبکه گسترده تونلی و مرکز فرماندهی زیر بیمارستان الشفاء ارائه نکرده است و اسرائیل تحت فشار فزاینده بین المللی قرار دارد که ثابت کند که بیمارستان یک هدف نظامی حیاتی بوده است.

گیورا ایلند، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل و رئیس سابق شورای امنیت اسرائیل، گفت که هدف قرار دادن بیمارستان الشفا «نتیجه یک استراتژی نبود. این بیشتر یک مانور تاکتیکی در تلاش اسرائیل برای کنترل روایت درباره حماس بوده است.»

 وی گفت اسرائیل باید غیرنظامیان را تخلیه کند و در هفته‌ها و ماه‌های آینده مناطق جنوبی را هدف قرار دهد. آقای ایلند پیش بینی کرد که این طرح ممکن است به دلیل تمام شدن صبر جامعه بین المللی نسبت به اسرائیل پیچیده شود.

18dc-military-assess-518-glbw-su

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی پنتاگون، روز جمعه برای دومین بار از زمان حمله حماس، برای اطلاع از عملیات زمینی در غزه و برنامه‌های نظامی آتی وارد اسرائیل شد.

در این میان، هر چه جنگ طولانی‌تر شود، فشار بر اقتصاد اسرائیل بیشتر می‌شود و 360،000 سرباز ذخیره نمی‌توانند به مشاغل غیرنظامی خود برگردند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام گفت: «زمان در عرصه بین‌المللی یا داخلی به نفع اسرائیل نیست».

مقامات و تحلیلگران گفتند که این وضعیت ارتش اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد که هرچه سریعتر خسارت بیشتری به حماس وارد کند.

جرمی بینی، متخصص دفاع خاورمیانه در شرکت اطلاعاتی جینز در لندن، گفت: «آن‌ها (اسرائیل) ممکن است نیازی به یک طرح برای پایان جنگ نداشته باشند، زیرا این پایان به آن‌ها تحمیل خواهد شد. آن‌ها می‌خواهند جوری به نظر برسد که انگار بهترین عملیات نظامی را در زمان موجود انجام داده‌اند.»